ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Volvos varningssystem blir vassare i bilarna

GÖTEBORG. Med nya XC40 tar Volvo Cars ännu ett steg för att förhindra olyckor.
Ett nytt sätt att varna föraren för ett hinder på vägen bygger på en bromspuls och en diskret varningssignal, inte som nu ett skrikande ljud och flammande ljus på insidan av vindrutan.

Volvo släppte på en del av förlåten kring den nya, mycket viktiga modellen på ett seminarium i Göteborg på torsdagen.

XC40 ska konkurrera i en av de snabbast växande bilklasserna just nu, kompakta suvar, och det är helt avgörande för Volvos image att bilen ligger längst fram när det gäller krocksäkerhet.

Samtliga av Volvos modeller har redan i dag så kallad autobroms, som gör att bilen upptäcker och på egen hand bromsar för hinder om föraren är ouppmärksam.

Företagets beteendevetare har nu studerat hur förarna uppträder i olika situationer. Att föraren släpper blicken från vägen framför bilen innebär en självklar risk, men en ny studie visar att risken är mycket stor också när föraren bara för ett kort ögonblick tittar bort.

"Det är en jätteöverraskning för oss. Vi trodde att riskerna var värst när föraren tittade bort under lång tid, men det räcker med någon enstaka sekund", säger Trent Victor, som är ansvarig för system för att undvika krockar.

Analysen bygger på en amerikansk studie, där 3.500 bilar har studerats under 1,5 år.
I varannan olycka tittade föraren bort bara i någon sekund.

Teknikerna arbetar nu efter Volvo Attentive Driving Vision, som enkelt innebär att krockar som beror på ouppmärksamhet ska undanröjas.

De vill skapa ett varningssystem som är så lite störande som möjligt, samtidigt som det måste ge tillräcklig reaktionstid. I det nya systemet har projiceringen av ett flammande ljus på insidan av vindrutan slopats. Istället finns en så kallad haptisk varning, en bromspuls i bilen, medan det mycket höga varningsljudet ersatts av en signal som är så diskret att den nästan låter som en sms-signal på en mobil.

"Nyckeln är att få föraren att titta framåt på vägen igen. Då reagerar denne också mycket snabbt. Vi är faktiskt mycket bra som bilförare. Den mänskliga kapaciteten är faktiskt väldigt hög", säger tekniske experten Mikael Ljung Aust.

Han har studerat reaktionstiden för de olika systemen och det nya, med diskret ljud och bromspuls, ger 250-300 millisekunder kortare reaktionstid än högt ljud och flammande ljus. Det kan förefalla lite, men är helt avgörande i en krocksituation.

I arbetet med det nya systemet har Volvos tekniker använt sig av simulatorer.

Di fick testa hur det var att köra simulator – och samtidigt släppa blicken från vägen för att ringa ett samtal och höja temperaturen på luftkonditioneringen.

Testpersonernas ögonrörelser noteras och ligger till grund för hur tekniken kan utvecklas. Jämfört med första versionen av XC90 har exempelvis nya XC60 fått en annan och tydligare utformning av just värmereglaget.

Dessutom kommer nya XC40 att kunna bromsa själv för hinder – också när bilen backas. Volvo införde redan med V40 ett system som varnar för korsande bilar när man backar ut från en parkering. I nya XC40 kan systemet också bromsa, men hittills bara för bilar.

Nästa steg torde bli broms också för fotgängare. Backande bilar ligger bakom var fjärde dödsolycka med fotgängare.

Tyck till