ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Volvos dieselplaner är ett tecken i tiden

  • SNART DIESELFRI. Paris planerar för dieselförbud. Foto: Fredrik Sandberg

När Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger att bolaget inte ska utveckla nya dieselmotorer är det ett tecken i tiden. Dieseln ansätts allt hårdare för sina skadliga utsläpp och kostnaderna för rening ser industrin inte som försvarbara.
Frågan är hur snabbt dieseln kommer att fasas ut i personbilar?

Snåla dieselmotorer har hjälpt bilindustrin att få ned koldioxidutsläppen, men med allt större fokus på utsläppen av kväveoxid som förorenar luften vi andas blir dieselinvesteringar mer ifrågasatta.

Inte minst när städer, med Paris i spetsen, planerar för dieselförbud.

Så sent som 2013 kom Volvos nya egenutvecklade motorfamilj för både bensin och diesel med enbart fyrcylindriga motorer. Samtidigt har Volvo, liksom i stort sett alla bilbolag, styrt in allt snabbare på det elektriska spåret.

2019 kommer Volvos första renodlade elbil och man ska också ta fram fler laddhybrider, där man i de nya modellerna satsar på en kombination med bensinmotor i stället för dieselmotor.

I en intervju med tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung dömer Håkan Samuelsson ut dieselns framtid på grund av kostnaderna för att rena kväveoxid.

”Från dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer”, säger han enligt tidningen.

Volvo ska dock fortsätta att utveckla de befintliga motorerna. Hur länge de kommer att finnas kvar är själva knäckfrågan där Håkan Samuelsson inte ger något besked. Man kan anta att de produceras åtminstone fram till 2023.

”Det står klart för mig att Volvo behöver diesel för att möta sina utsläppsmål och därför är jag övertygad om att dieseln spelar en avgörande roll de kommande åren”, är hans skriftliga kommentar när Di ber om mer information kring dieselplanerna.

Han passar också på att lyfta fram vikten av elektrifiering.

Liknande dubbla budskap gav nyligen Volkswagenkoncernens chef Matthias Müller som sa att framtiden är elektrisk men att diesel förblir oumbärlig under överskådlig framtid.

Vad kostar tjänstebilen? Jämför totalkostnaden för 1500 olika bilar här (extern tjänst)

Slutsatsen är att biltillverkarna febrilt försöker navigera rätt för att inte tappa kunder som inte är redo för elbilar. Fortfarande tjänar de mycket av sina pengar på dieseldrivna bilar. Det stora genombrottet för elbilar har hittills låtit vänta på sig, men om dieselbilarna blir dyrare och priset på elbilar sjunker kan skiftet gå fort.

Tyck till