ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Volvo vänder i USA

Efter ett första kvartal där försäljningen rasat i USA har Volvo Cars vänt uppåt igen.
I april ökade försäljningen hela 15 procent och det på en sjunkande marknad. Allt talar för att sviten av rekordår för bilförsäljningen i USA bryts i år.

 

 

Försäljningen av lätta fordon i USA gick ner med 4,7 procent i april jämfört med samma tid i fjol – det var den fjärde månaden med nedgång vilket ses som ett tecken på att 2017 inte kommer att leverera samma tillväxt som de senaste åren. I fjol såldes rekordmånga bilar i USA – 17, 5 miljoner.

Ökade rabatter och subventioner har inte hjälp till att få fart på marknaden. Bland orostecknen finns stigande räntor och fallande begagnatpriser.

Men situationen är inte alls som när botten gick ur bilbranschen efter finanskrisen. Då dök försäljningen i USA från 16,2 miljoner bilar 2007 till 10,2 miljoner bilar 2009. Analysföretaget IHS Markit konstaterar i branschtidningen Automotive News att USA-marknaden fortfarande ser ut att komma över 17-miljonerstrecket i år vilket bara har hänt fyra gånger förut – 2000, 2001, 2015 and 2016.

De amerikanska tillverkarna har redan reagerat på den svagare försäljningen och dragit ner på produktionen.

Försäljningen på USA-marknaden för Ford och General Motors gick bakåt i april med 7,1 procent respektive 5,8 procent jämfört med samma månad i fjol. Även Toyota föll och fick se sin försäljning minska med 4,4 procent.

Volvo Cars gick därmed mot strömmen när bolaget stärkte sin försäljning. Det skedde efter en motig inledning på året.  Volvo rasade under första kvartalet med 18 procent, jämfört med motsvarande period i fjol. Bolaget har förklarat det med att produktionen inte har kunnat svara mot efterfrågan över världen på den nya 90-serien.

I april såldes 7.121 Volvobilar i USA - en uppgång med 15,4 procent. Bäst säljande modell var den stora suven XC90.

Globalt fortsätter Volvos uppåtgående kurva. Försäljningen steg 10,5 procent i april, där Kina var en raket med en uppgång på 38 procent. Bolaget räknar med fortsatt ökad försäljning nu när den nya XC60 har lanserats och senare i år kommer även den mindre suven XC40.

Utvecklingen i USA är mer osäker beroende på vart marknaden tar vägen. Volvos USA-chef, Lex Kerssemakers, har tidigare sagt att han inte tycker att det är en hälsosam utveckling med ökade rabatter.

I ett pressmeddelande kommenterar han aprilförsäljningen med att Volvo har kunnat leverera fler bilar till USA.

"Vi har precis börjat se de första tecknen på ökad tillgång på USA-marknaden och det kommer successivt öka under året", säger Lex Kerssemakers.

Tyck till