ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Volvo slutar utveckla dieselmotorer

  • Volvo Cars vd Håkan Samuelsson. Foto: TT

När Volvo Cars vd Håkan Samuelsson säger att bolaget inte ska utveckla nya dieselmotorer är det ett tecken i tiden.
Dieseln ansätts allt hårdare för sina skadliga utsläpp och kostnaderna för rening blir inte ekonomiskt hållbara.
Frågan är hur snabbt dieseln kommer att fasas ut i personbilar?

Dieseln har blivit en huvudvärk för biltillverkarna. De har plöjt ner miljardbelopp på att utveckla snåla dieselmotorer som snabbt kunde möta skärpta lagkrav på sänkta koldioxidutsläpp för klimatets skull, men plötsligt kom fokus på utsläppen av kväveoxid i och med VW:s fuskskandal. Det är både svårt och dyrt att få bort de skadliga ämnena som förorenar luften och leder till en för tidig död för tiotusentals. Volkswagen medgav att de fuskade sig till godkända nivåer. Allt fler städer med bland annat Paris, Aten och Madrid i spetsen planerar för dieselförbud.

Volvo Cars hör till de märken som säljer mycket dieselbilar, framför allt på Europamarknaden som är dieselland. I Sverige var 85 procent av Volvobilarna som såldes i fjol dieslar.

Så sent som 2013 kom Volvos egenutvecklade motorfamilj för både bensin och diesel med enbart fyrcylindriga motorer. Det kommer även trecylindriga.

Samtidigt har Volvo, liksom i stort sett alla bilbolag, styrt in allt snabbare på det elektriska spåret.

Redan förra sommaren sa Volvochefen Håkan Samuelsson till Di att han inte trodde att det gick att komma lägre i koldioxidutsläpp med dieselmotorerna. För att klara EU:s mål om högst 95 gram koldioxid per kilometer i snitt för varje biltillverkare 2021 krävs elektrifiering var hans budskap.

2019 kommer Volvos första renodlade elbil och man ska också ta fram fler laddhybrider, där man i de nya modellerna satsar på en kombination med bensinmotor i stället för dieselmotor som i Volvos första laddhybrid.

I en intervju med tyska tidningen Frankfurter Allgemeine Zeitung går Håkan Samuelsson ett steg längre. Det blir ingen utveckling av en ny generation dieselmotorer på grund av att kostnaderna för att rena kväveoxid är för höga.

"Utifrån dagens perspektiv kommer vi inte att utveckla någon ny generation dieselmotorer", säger han enligt tidningen.

Volvo ska dock fortsätta utveckla de befintliga motorerna så att de klarar framtida utsläppsregler. Hur länge de kommer att finnas kvar är själva knäckfrågan där han inte ger något besked. Antagandet att dagens dieselmotorer kommer att produceras åtminstone fram till 2023 bekräftar inte Volvochefen.

Att dieselfrågan är laddad blir tydligt när Di ber om en intervju för att få veta mer om planerna. I stället för svar på frågor får vi ett skriftligt uttalande där Håkan Samuelsson intar en betydligt vagare hållning gentemot dieseln. Men inget från den tyska artikeln dementeras.

"Det står klart för mig att Volvo behöver diesel för att möta sina utsläppsmål och därför är jag övertygad om att dieseln kommer att spela en avgörande roll de kommande åren", kommenterar Håkan Samuelsson utan att närmare precisera vilket tidsspann det rör sig om.

"Men det är också uppenbart att elektrifiering kommer att spela en viktig roll på lång sikt och Volvo kommer att agera för att möta kunders efterfrågan på det sätt och vid den tidpunkt som känns rätt", fortsätter han.

När Volkwagenkoncernens chef Matthias Müller pratade på koncernens årsstämma förra veckan gav han också delvis dubbla budskap. Efter "dieselgate" satsar VW stort på elektrifiering och Matthias Müller sa att framtiden är elektrisk. Men samtidigt slog han fast att diesel kommer att förbli oumbärlig under överskådlig framtid.

Slutsatsen är att biltillverkarna febrilt försöker navigera rätt för att inte tappa kunder som inte är redo för elbilar. Fortfarande tjänar de mycket av sina pengar på dieseldrivna bilar. Det stora genombrottet för elbilar har hittills låtit vänta på sig, men om dieselbilarna blir dyrare och priset på elbilar sjunker kan skiftet gå fort.

Tyck till