ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Volvo Cars ökar vinsten

  • Volvos vd Håkan Samuelsson. Foto: TT

90-årsjubilerande Volvo Cars har gått in i 2017 med fortsatt hög fart. Både intäkter och vinst ökade första kvartalet. Rörelsevinsten var 3,5 miljarder kronor - en uppgång med 11 procent.  Lönsamheten når över 7 procent, vilket tar bolaget allt närmare målet på 8 procent.

Siffrorna pekar uppåt för Volvo Cars med de flesta mått. Omsättningen under första kvartalet steg med 13 procent till 47,6 miljarder kronor och resultatet före skatt var 3,2 miljarder kronor, jämfört med 2,8 miljarder kronor under samma tid i fjol. Kassaflödet för verksamheten är positivt, samtidigt som bolaget har stora investeringar i teknisk utveckling och fabriksbygget i USA.

Försäljningen av bilar ökade med 7 procent. Enda smolket i glädjebägaren är en nedgång i USA på hela 18 procent. Den förklarar bolaget med att man inte lyckades leverera lika många exemplar av suven XC90 som första kvartalet i fjol eftersom leveranserna måste spridas globalt och produktionskapaciteten inte har kunnat öka i takt med efterfrågan. Samtidigt har totalmarknaden i USA gått ner.

Kvartalsrapporten stärker Volvo Cars inför en börsnotering som bolaget förbereder, men ännu inte har beslutat sig för. Av allt att döma dröjer det ytterligare innan det ges något besked om börsintroduktion.

I och med preferensaktierna på 5 miljarder kronor som gavs ut till AMF, Folksam och Första AP-Fonden i december medgav Volvo att det är ett alternativ att gå till börsen, men ledningen hänvisar till att det är en fråga för ägaren - Geelys huvudägare och Volvos styrelseordförande Li Shufu. Preferensaktierna kan omvandlas till stamaktier vid en börsnotering. Ett liknande upplägg undersöks också för investerare i Kina, enligt obekräftade uppgifter.

Volvo Cars vd Håkan Samuelsson räknar med att 2017 blir ännu ett år när Volvo slår säljrekord och att man också genom att sälja fler av de dyrare bilarna behåller en stark lönsamhet som dock kan påverkas av kostnader för lanseringar av nya bilar och forskning och utveckling.

"Under de första tre månaderna har vi sett en stark efterfrågan på våra bilar i 90-serien som har nått marknader över hela världen. Vi presenterade också nya XC60 under det första kvartalet och förväntar oss att bilen kommer att ha en positiv inverkan på försäljning och lönsamhet”, säger Håkan Samuelsson i en kommentar enligt ett pressmeddelande.

Den första av den nya XC60, där föregångaren var Volvos bäst säljande modell, rullade av bandet i Torslandafabriken i onsdags. Senare i år kommer också en ny mindre suv, XC40.

Lönsamhetsmålet som Håkan Samuelsson har lagt fast på 8 procent är för att ta klivet upp mot de andra premiummärkena och Volvo är på god väg. Visserligen gick rörelsemarginalen ner till 7,3 procent första kvartalet i år jämfört med 7,5 procent första kvartalet 2016, men det är nivåer som Volvo bara kunde drömma om tidigare. För tre år sedan var marginalen lövtunna 1,5 procent. I Volvos stora förändringsprocess med nya modeller har lönsamheten stigit uppåt. För helåret 2016 landade rörelsemarginalen på 6,1 procent.

Volvo har också vuxit i storlek och anställt både i Sverige, Belgien och Kina till såväl utvecklingsavdelningar som produktion. På drygt ett år har man ökat personalstyrkan med nästan 5.000 och är nu 33.000 anställda globalt. Dessutom har bolaget 4.200 konsulter.

I rapporten lyfter Håkan Samuelsson fram Volvos arbete med autonom körning, elektrifiering, uppkoppling och olika mobilitetstjänster som innebär att man rekryterar även utanför den traditionella bilindustrin.

I år startar försöken med självkörande bilar med vanliga förare i Götborg och planen är att ha en autonom bil på marknaden 2021. Volvos första renodlade elbil väntas komma 2019 och ska byggas i Kina.

Tyck till