ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Volkswagens nya elbilsoffensiv: "Gett ett löfte"

För två år sedan intervjuade jag dåvarande Porsche-chefen Matthias Müller i ett trångt konferensrum i märkets monter på bilsalongen i Frankfurt.

Sedan blev han chef för hela Volkswagen.

Nu sitter vi tillsammans i det hyggligt rymliga baksätet i konceptbilen VW Sedric och pratar om ödmjukhet, självkritik och förändring.

Detta är begrepp som knappast kännetecknade tyska biltillverkare fram till bilsalongen i Frankfurt för två år sedan. Därefter har en orkan dragit fram genom bilindustrin – och alldeles speciellt genom Volkswagen.

Diesel har gått från att vara räddare av miljön, genom sänkta utsläpp av koldioxid, till att hamna i skamvrån, på grund av de hälsofarliga utsläppen av kväveoxid.

Stad efter stad, land efter land vill förbjuda inte bara dieselbränslet, utan alla förbränningsmotorer. Senast var det Kina som häromdagen meddelade, om än ospecificerade, planer på att stoppa förbränningsmotorer.

Men nu är det måndag kväll i Frankfurt, Volkswagen har sin traditionella förövning för medier och vi är runt 1 500 inbjudna journalister från hela världen i VW:s egen hall.

Matthias Müller ska komma att tala mycket om elbilar denna kväll, men det gjorde vi förvisso för två år sedan också – då om Porsches konceptbil Mission E.

Bara några dagar efter intervjun briserade "dieselgate", efter några veckor fick den mäktige VW-chefen Martin Winterkorn sparken och ersattes av Matthias Müller.

Den här kvällen kommer han inåkande på scenen i den självkörande konceptbilen Sedric.

Müller kliver ur och håller ett flammande, självkritiskt och djärvt brandtal om hur Volkswagen nu ska ta nästa kliv bort från den skandal som plågat bolaget under två år.

Han säger saker som att "tiden när bilindustrin kunde ägna sig åt att fira sig själv är över", att "business as usual inte håller längre" och att "vi kan inte fortsätta som förut".

Man kunde plötsligt förnimma historiska vibrationer i luften, ett tydligt avsteg från det vanliga självskrytet på bilsalonger (särskilt tyska) och i stället förbehållslös ödmjukhet.

Detta var kvällen när Matthias Müller sänkte sin gard.

Efter talet klev han åter in i konceptbilen Sedric, jag klämde mig ner i sätet bredvid och fick ett längre samtal med VW-chefen. Jag frågade: kommer ditt tal i kväll att bli ihågkommet som en ny start för Volkswagen?

"Förhoppningsvis! Jag ville övertyga journalisterna om vad vi gör för framtiden och säga att vi är på rätt väg. Med våra nya strategi för elektrifiering har vi avgett ett löfte och vi avser att hålla det".

Och det är inga små löften: Volkswagen avser att lansera 80 nya elektrifierade modeller till 2025, varav 50 renodlade elbilar och 30 laddhybrider. År 2030 kommer VW-gruppens samtliga 300 modeller att, i någon form, vara elektrifierade, enligt den strategi, "Roadmap E", som presenterades i Frankfurt.

"Vi måste förändra en industriell struktur som formats under decennier. Vi kommer därför att öronmärka 20 miljarder euro för industrialisering av elbilar. Detta är ingen vag avsiktsdeklaration. Det är ett starkt åtagande", sa Müller.

Jag frågar om bilindustrin har varit för inåtblickande, ínte minst efter den hårda självkritik Müller själv nu kommer med.

"Ja, kanske, Men detta var också ett mycket framgångsrikt företag under 10 till 20 år. Och ibland under sådana framgångar kan en del bli uttråkade och andra för entusiastiska. Vi måste ha ett nytt tänkande. Jag kan inte tala för konkurrenterna, jag kan bara tala för Volkswagen och vi måste förändra mycket."

Men – och det är viktigt att minnas – Matthias Müller tror fortfarande på dieselmotorn.

Men det verkar som om kunderna har tappat förtroende för diesel? 

"Jag förstår kundernas uppfattning, men det är vår sak att ändra den nu. Våra nya högteknologiska dieselmotorer är de renaste och effektivaste på marknaden. Diesel är inte problemet utan en del av lösningen. Vi behöver fortfarande förbränningsmotorer som en bro till framtiden. Utan effektiva och rena dieselmotorer är det omöjligt att nå klimatmålen. Vi måste göra mycket för att få tillbaka förtroendet både från våra kunder och från myndigheterna."

Det är inte redan för sent?

"Det är aldrig för sent".

På den punkten ser VW-chefen ut att få med sig de två kandidaterna i valet till ny förbundskansler. Både Angela Merkel och Martin Schultz, som för några månader sedan var starkt kritiska till dieseln, har gjort helt om i valspurten och sjungit dieseln lov, med stor säkerhet mot bakgrund av de 800 000 jobb – och väljare – som finns inom tysk bilindustri.

När tror du att elbilarna kör om bilar med förbränningsmotorer i försäljningen?

"Det beror på marknaden. Kanske sker det snabbt på marknader som Norge och Nederländerna, medan andra marknader är långsammare. Och det finns en rad omständigheter som vi inte kan påverka."

När ska ni börja tjäna pengar på elbilar?

"Från början. Nästa år."

Volkswagen tjänar redan pengar. Under det första halvåret i år ökade gruppens vinst från runt 19 miljarder kronor i fjol till knappt 46 miljarder kronor i år.

Och i augusti sköt försäljningen ytterligare fart: + 9,3 procent, jämfört med i fjol.

Alla rycker i Matthias Müller, tyska och kinesiska tv-team väntar otåligt, och jag hinner kasta ur mig en sista fråga:

Skulle du säga att ditt tal i kväll markerade ett slut på "dieselgate"?

Matthias Müller ser för ett kort ögonblick trött ut och säger närmast uppgivet:

"Jag antar att vi måste arbeta med "dieselgate" under ytterligare några år. Jag kan inte ens bedöma när det tar slut".

Tyck till