ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Så ska elnätet klara elbilen

  • TÅL MER. Det svenska elnätet är väl rustat för att klara fler elbilar som behöver laddning.

  • Mia Nordström, Vattenfall.

Det svenska elnätet är väl rustat för att klara fler elbilar som behöver laddning.
Men hemma på parkeringen krävs det ofta en investering för att göra laddningen enkel och snabb.

Klarar elnätet av fler elbilar? Ja. Enligt branschorganisationen Energiföretagen skulle det räcka med 13 TWh per år för att förse alla bilar i hela Sverige med el. Det kan jämföras med att den svenska elanvändningen totalt ligger på cirka 140 TWh på ett år.

”Generellt har vi ett väldigt välbyggt elnät i Sverige, men det kan förstås uppstå situationer där förstärkningar behöver göras, inte bara på grund av en omställning till elbilar utan främst drivet av att exempelvis gamla fritidsområden omvandlas till permanentboenden med hög exploateringsgrad”, säger Marcus Henriksson, produkt- och tjänsteutvecklare på Fortum Charge & Drive.

Energiföretagens räkneexempel utgår alltså från att alla bilar gick på el – till en sådan revolutionerande omställning är det väldigt långt. Förra året såldes visserligen nästan 3.000 elbilar, men å andra sidan totalt 372.300 bilar. Elbilsförsäljningen når alltså inte ens upp i 1 procent av totalmarknaden. Kort sagt kan man säga att intresset och nyfikenheten kring elbilar är betydligt större än köpviljan.

På sikt kommer elbilarna att utgöra en större andel av bilflottan, inte minst eftersom det kommer fler modeller med en prislapp som gör elbilen konkurrenskraftig. Man brukar säga att det kostar kring 2 kronor/mil att köra elbil, jämfört med kring 7–8 kronor per mil på diesel eller bensin, vilket gör att ett högre inköpspris ganska snabbt kan betala sig genom lägre driftskostnad.

För att uppleva ett smidigt elbilsägande krävs ett par saker. Helst ska man kunna ladda hemma på natten och på arbetsplatsen på dagtid, och då gärna med en laddbox. Visst kan man använda sig av ett vanligt vägguttag, men då får man räkna med att det tar tid. När Di exempelvis testar att koppla in Renault Zoe i ett vanligt vägguttag i ett garage anger bilen en laddtid på mer än tolv timmar tills dess att batteriet laddat från halvfullt till fullt. Med en laddbox tar en full laddning i stället fyra till åtta timmar och med en snabbladdare kan man komma ned till cirka en och en halv timme.

Elbolagen har olika erbjudanden till villaägare och bostadsrättsföreningar och kostnaden brukar ligga på mellan 7.000 och 10.000 kronor för en laddbox. Kostnaden för installationen varierar, bland annat beroende på hur långt från elskåpet man vill ha sin laddbox.

”Vi rekommenderar att man har 16A 1-fas tillgängligt för att ladda elbilen hemma. Har man bara en huvudsäkring på 16A 3-fas kan det då bli svårt, men med lite högre säkring ska det inte vara några problem”, säger Marcus Henriksson.

Köpa ny bil? Jämför billån här (extern tjänst)

Mia Nordström, policyansvarig för eldrivna transporter på Vattenfall, betonar vikten av att inspektera förutsättningarna vid villan eller fritidshuset.

”Vi får många frågor kring laddning av elbilar och rekommendationen är att en certifierad elmontör får göra en inspektion så att man vet vad som behövs. Det är viktigt att det blir korrekt och säkert, framför allt om det gäller äldre hus”, säger hon.

För flerbostadshus och bostadsrättsföreningar finns mer avancerade och uppkopplade laddboxar som kan användas för att på ett enkelt sätt se vem som laddat och hur mycket.

Mattias Goldmann, vd för tankesmedjan Fores, säger att man inte ska överdriva utmaningarna med laddning och påminner om att laddning nattetid inte behöver så mycket effekt eller strömstyrka.

”En dellösning blir att inte ladda snabbare än nödvändigt. För att alla, kanske tio eller fler bilar, ska vara tillräckligt laddade på morgonen kan det räcka med att var och en får 6 ampere, eller till och med mindre”, säger Mattias Goldmann på Fores.

Om vi tänker oss att vi hade 1 miljon elbilar på vägarna, hur skulle det påverka svensk energiförsörjning?
”En miljon elbilar motsvarar 6–7 TWh, det är mindre än hälften av dagens vindkraft och mindre än hälften av utbyggnadsmålet för ny förnybar el enligt elcertifikatsystemet. Och många elbilar laddas nattetid och då har vi faktiskt överskottsel.”

Det pågår också experiment där elbilarnas batterier kan fungera som balanserande faktor för att jämna ut svängningar i energitillgången i nätet.

”Övergången till eldrivna bilar kommer inte leda till energibrist, tvärtom kan de bidra till att hantera frågan om effekttoppar”, säger Marcus Henriksson, produkt- och tjänsteutvecklare på Fortum Charge & Drive.

Tyck till