ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Så maximerar du bilens andrahandsvärde

Går du i bilköpartankar och vill maximera chansen till ett bra andrahandsvärde?
Då finns det en hel del att tänka på. Det är stor skillnad på hur olika biltyper, märken och tillval står pall mot värdeminskningen. 

"Rent generellt i Sverige är det tre saker som ökar betalningsviljan hos begagnatkunderna och det är kombi, automat och fyrhjulsdrift", säger Jonas Björkman, vd för KVD Bilpriser.

Företaget ingår i KVD Kvarndammen - en koncern som värderar och säljer begagnade fordon. KVD Bilpriser har cirka 15.000 bilmodeller och 200.000 modellvarianter från 1992-2015 i sin bildatabas.

För den som vill jämföra olika bilmodellers värdeminskning finns bland annat också Konsumentverkets sajt bilsvar.se som är ett samarbete med Energimyndigheten och Trafikverket.

Allmänt är bilens ålder och körsträcka avgörande för hur stor värdeminskningen blir. Mot slutet av en bils livslängd har priset ofta gått ner så långt så det inte sjunker särskilt mycket.

"Höga miltal slår mycket mot värdet. Är det en bil som har gått 3.000 mil om året är den dyrare att underhålla med tätare serviceintervall. Efter 10-12.000 mil vet man att det kommer en del dyrare service", säger Jonas Björkman.

Trots utsläppsfusk och städer som planerar för dieselförbud är det dieselbilar som betalar sig bäst på begagnatmarknaden. Framför allt mindre snåla dieslar.

På märkessidan behåller premiumbilar värdet bättre än andra. De är å andra sidan dyrare i inköp.

"Bilar som folk är beredda att betala mer för är Volvo, BMW och Audi. Även Mercedes har hottat upp sig", säger Jonas Björkman.

Drömmer man om en knallgul bil kan det vara bra att veta att färgen kan göra bilen mer svårsåld. 

"50 nyanser av grått är det som går hem bäst. Eller diskret mörkblå. Vitt är inte några problem, men man ska akta sig för brunt och extremt starka färger om man tänker på andrahandsvärdet", säger Jonas Björkman.

Även lackvalet spelar in om man vill försäkra sig om att få bra betalt för sin bil när den säljs.

"Metallic drar lite extra, men den nya tvåskiktslacken kan ha motsatt effekt eftersom man kan vara rädd för höga kostnader att lacka om vid en skada", säger Jonas Björkman.

Bland floran av tillval finns det ett antal som man inte kan räkna med att få igen vid försäljning.

"Det gäller särskilt integrerade infotainmentsystem med ljud och navigation. Där går utvecklingen så snabbt och många tänker att man i stället kan använda sin telefon, säger Jonas Björkman.

Skinnklädsel är allmänt eftertraktat, men det behöver inte löna sig att kosta på sig de allra mest exklusiva klädslarna. 

Allt som rör säkerhet och även dragkrok är tillval som höjer värdet.

"Majoriteten av begagnatkunder är barnfamiljer och det är flera saker som brukar efterfrågas som adaptiva farthållare och andra förarassistanssystem. Något som de inte alls är lockade av är stora lågprofildäck. De vill inte ha blingblingdäck som kostar massor att byta. Sportchassi är en annan sak som man inte kan räkna med att få igen kostnaden för", säger Jonas Björkman.

En ordentligt skött servicebok kan vara avgörande för att få bilen såld till önskat pris. 

Skavanker, repor och bucklor drar ner värdet. Liksom stenskott i rutan.

"Vi människor är fåfänga och vill inte gärna köpa en bil med bucklor för då får man en massa frågor om det", säger Jonas Björkman.

Och han påminner om att hålla reda på reservnyckeln. Det är dyrt att beställa en ny.

Precis som trenden inom bostadsförsäljning så kan det löna sig att fräscha till bilen.

"Tvättad invändigt och utvändigt och polerad så får man bilen såld snabbare", säger Jonas Björkman.

Köpa ny bil? Jämför billån här (extern tjänst)

De senaste åren har begagnatmarknaden varit het och ökat stort, men i fjol gick det att skönja ett trendbrott med en avmattad tillväxt och nedgång mot slutet av året, enligt KVD. Det slutade med nästan 1,2 miljoner begagnatköp vilket var en liten ökning för helåret på en procent jämfört med året innan.

"Vi får signaler att många kunder väljer privatleasing i stället för begagnade bilar eftersom den hårda konkurrensen på privatleasingsidan har pressat priserna. Men jag tror att priserna på privatleasing kommer att gå upp eftersom marginalerna är för små", säger Jonas Björkman.

Ännu så länge har inte begagnatpriserna rubbats av den ökade privatleasingen, enligt Jonas Björkman. 

Men privatleasingen har ökat medvetandet om vad en bil kostar per månad.

"Ja, det finns ett intresse av att veta vad driftskostnaderna för service och försäkring är så man lättare kan jämföra en begagnad bil med en privatleasad", säger Jonas Björkman.

Tyck till