ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

”Privatleasing är extremt billigt nu"

Privatleasingen av bilar sköt i höjden på bara ett par år, men det har skett en tillbakagång och en hård kamp om kunderna där priserna pressas.
"Privatleasing är extremt billigt just nu", säger Filip Samuelsson som nyligen drog i gång en prisjämförelsesajt. 
En trend är också att villkoren blir mer flexibla.

Privatleasingen började puttra runt 2013 och sedan har temperaturen höjts. För fyra år sedan var andelen privatbilsköpare som leasade under tio procent. I december i fjol var det hela 35 procent som valde leasing i stället för ett kontantköp. Första kvartalet i år har andelen sjunkit ner till 27 procent, men branschen tror på fortsatt ökning.

Konceptet bygger på enkelhet och noll kontantinsats. Du kan hämta ut en helt ny bil utan att ta av sparpengar eller att låna. Det känns som om du äger den, men i själva verket är det en långtidshyra där avtalet oftast löper på 36 månader och en fast månadskostnad ska betalas. Vanligt är att service och vinterhjul ingår. Ibland även försäkring.

Bilmärkena tävlar om att locka kunderna till sig, men för den som vill jämföra priserna kan det vara krångligt att antingen surfa runt på flera olika sajter eller på det gammaldags sättet åka runt till bilhallarna och få offerter. I svallet efter privatleasingvågen har det dykt upp en nisch med sajter där olika modeller samlas och man kan jämföra priser och villkor. Till exempel Leaseonline.se, Jamforleasing.se, Billigastleasing.se som samlar länkar till olika återförsäljare. 

Filip Samuelsson, som tidigare jobbat på Volkswagen och Seat, där det sistnämnda märket har övervägande delen av sin försäljning till privatleasing, startade nyligen sajten Biloffert.se med de populäraste privatleasingbilarna. 

"Det är en djungel av priser och upplägg där vi kan göra det enklare för kunderna att jämföra utifrån vad man vill ha", säger han.

Billigaste leasingbilen på sajten är Seat Ibiza för 1.784 kronor per månad inklusive service och vinterhjul. Tjänsten är kostnadsfri för kunden och tanken är att få intäkter från återförsäljarna. 

Samtidigt som privatleasingen vuxit i popularitet har det också kommit varningar om fallgropar. Framför allt handlar det om att man låser in sig för lång tid med olika slags villkor. Till exempel baseras månadskostnaden på hur många mil man anger att man ska köra där 1500 mil per år är ett vanligt upplägg. Kör man mer blir det kostsamma övermil. Frågan om hur mycket slitage och skador som är normalt kan också vara en källa till kostnader och tvister.

"Privatleasingen är ett väldigt smidigt bilägande, men det är fortfarande ett stort beslut att skaffa en ny bil och vissa kunder är inte medvetna om vilka avtal de går in i", säger Filip Samuelsson.

Annonssajter som Blocket har fullt av annonser där folk vill överlåta sina privatleasingavtal för att deras livssituation har ändrats – nytt jobb, förändrad ekonomi, flytt så man får längre eller kortare till jobbet, tillökning i familjen så man behöver större bil med mera.

"Hittills har det varit väldigt svårt att ändra villkoren, till exempel miltalen, men vi ser att det öppnas upp för mer flexibilitet. Konceptet med privatleasing finns inte till för att lura kunderna utan återförsäljarna vill kunna paketera det så bra som möjligt", säger Filip Samuelsson.

Eftersom marginalerna för privatleasing just nu är små är det flera som spår en prisökning.

"Bilmärkena vill självklart försöka ta marknadsandelar så det är en balansgång att inte tappa kunder till någon annan, men jag tror att vi kommer se prishöjningar på runt 500 kronor i månaden på mindre bilar", säger Filip Samuelsson.

Tyck till