ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Polisen gör tummen upp för elbilar

Polisens första försök med elbilar har gett mersmak.
"Skepsisen många hade från början har försvunnit", säger projektledaren Henrik Långmark.

Elbilar är ett sätt för polisen att bidra till det nationella miljömålet om en fossilfri fordonsflotta 2030. Sedan tidigare finns ett fåtal etanol- och gasbilar samt ett mindre antal hybrider. Största delen av den civila fordonsflottan hos polisen på totalt 1.900 bilar drivs med bensin och diesel.

De första elbilarna, tio stycken Nissan Leaf, har testats sedan årsskiftet. De har varit placerade i Stockholm, Göteborg och Malmö och använts av administrativ och civil personal.

"För att åka på ett möte, till en utbildning eller kanske till häktet för förhör. Inga utryckningar, utan mer planerade resor", säger Henrik Långmark, som är projektledare vid gruppen för miljöledning vid polismyndigheten.

Bilarna har haft laddmöjligheter vid polisstationerna och även laddats på offentliga platser där navigationsutrustningen i bilen visat på närmaste laddstolpe.

Ett 100-tal polisanställda har använt bilarna och resorna har varit från ett par mil upp till tio mil. Vissa har också prövat att köra 7-8 mil till sitt resmål och ladda innan man kört tillbaka igen. Utvärderingarna visar på positiva erfarenheter. Inga missöden med tomma batterier eller tekniska problem.

"Alla kommer att behålla sina elbilar och vi har beslutat att gå vidare med att undersöka om vi kan ha modeller med längre räckvidd", säger Henrik Långmark.

Bilarna som poliserna testat har haft ett batteri på 30 kWh som ger en räckvidd på upp till 25 mil enligt den europeiska körcykeln. I verkligheten är körsträckan snarare runt 18-19 mil på en laddning och beror bland annat på körsätt, väder och underlag.

"Det här med räckvidden är en begränsande faktor även om det har visat sig fungera med lite extra planering. Vissa verksamheter har ännu inte gett sig på längre tjänsteresor som utmanar elbilens fulla kapacitet, men faktum kvarstår att elbilarna gjort sig allra bäst i stadstrafik", säger Henrik Långmark.

Tyck till