ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Påsken sänker bilförsäljningen

  • Volvo XC60. Foto: TT

Efter rekordförsäljning i mars bjöd april på nedgång i de europeiska bilhallarna.
Framför allt beror det på färre öppetdagar eftersom påsken i år inföll i april, men frågan är om bilmarknaden i Europa är på väg mot en inbromsning, precis som hänt i USA.

Sedan starten av 2017 har bilförsäljningen i USA minskat varje månad jämfört mot förra årets rekordhöga siffror. Ökade subventioner och rabatter har inte hjälpt till att få upp marknaden till samma nivåer som i fjol. Dessutom varnas för en lånebubbla med låntagare som inte klarar sina billån.

I Europa har köpfesten hållit i sig och mars var den bästa marsmånaden i historien med en uppgång på 11 procent. Man hade draghjälp av att påsken inte inföll då, vilket i stället slår tillbaka mot siffrorna i april.

Bilförsäljningen i EU och Efta (Norge, Schweiz och Island) minskade 6,8 procent jämfört med april i fjol enligt den europeiska branschorganisationen Acea. Det rullade ut 1,2 miljoner nya bilar. De flesta stora marknader föll, Storbritannien med så mycket som 19,8 procent. Även Sverige minskade med 9,2 procent.

Majoriteten bilmärken fick se en nedgång. Volvo Cars tappade 2,7 procent, men vann ändå marknadsandelar och låg i april på 2 procent av Europamarknaden. Volvos tyska konkurrenter Audi, BMW och Mercedes har mellan 5,2-5,9 procent i marknadsandel. Även deras försäljning minskade i april. Audi med 10,1 procent, BMW med 6 procent och Mercedes med 0,7 procent. Volkswagen gick ner med 14 procent och minskade sin marknadsandel från 12 procent till 11 procent.

Bland dem som ökade sin försäljning i april finns Seat, Alfa Romeo, Toyota, Kia och Suzuki.

Första tertialet är siffrorna positiva i Europa med en uppgång på 4,5 procent jämfört med samma tid ifjol. Totalt har det sålts nästan 5,5 miljoner nya bilar på den europeiska marknaden i år.

 

Tyck till