ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Nya Nissan Leaf rullar längre

  • Foto: Nissan

Nu kommer världens bäst säljande elbil, Nissan Leaf, i ny skepnad.
Slankare form, större batteri som klarar längre körning och med en smartare gaspedal.
Försäljningen i Sverige startar i januari.

Nissan fick ett försprång på elbilsmarknaden eftersom man var tidigt ute och rullade ut den första Nissan Leaf 2010. Sedan dess har över 283.000 exemplar sålts i världen. Även i Sverige är den bäst säljande elbil. Hittills i år, januari-augusti, har det registrerats 883 exemplar vilket är klart över tvåan på elbilslistan, Tesla S, som sålt i 513 exemplar.

Nu har konkurrensen på elbilsmarknaden ökat och hårdnar ännu mer de kommande åren när flera tillverkare kommer med sina elbilar.

Andra generationens Nissan Leaf, som visades på onsdagen vid en tillställning i Tokyo, har vässat sig på flera plan. Allra viktigast är en ökad räckvidd tack vare ett större och effektivare batteri. Istället för i föregångaren som finns med batteri på 24 kWh eller 30 kWh har bilen nu ett 40 kWh-batteri.

Förut var den officiella räckvidden 25 mil med det större batteriet och nu har den ökat till 37,8 mil. Själva siffran får man dock inte stirra sig blind på eftersom den är enligt den gravt missvisande europeiska körcykeln. I riktig körning får man dra ner förväntningarna. Men helt klart är att den nya versionen kommer att klara längre sträckor än föregångaren. Den amerikanska körcykeln, som visat sig vara mer verklighetsnära, säger 24 mil jämfört med 17 mil för föregångaren. Nissan redovisar tyvärr inte räckvidd enligt den nya internationella körcykeln WLTP.

Batteriet laddas fullt på 8-16 timmar beroende på laddningseffekt och med en snabbladdare tar det 40 minuter att nå 80 procent.

Milen som bilen klarar på en laddning är tillräckligt för att få bort den omtalade räckviddsångesten, anser Nissan, som räknar med att den nya Leaf kommer att sälja ännu mer än sin föregångare.

"Den har potentialen att både förändra livet för de människor som blir ägare till bilen och bidra till en bättre värld", sa Nissans vd Hiroto Saikawa på presentationen och framhöll att han var stolt över att Nissan var pionjär på elbilsområdet.

Nästa år kommer också en variant med ännu bättre batterikapacitet som förlänger körsträckan ytterligare.

Nya Leaf har fått en slankare form som ska ha bättre aerodynamik. Den har vuxit något i storlek, både på längden, tvären och i vikt, men har samma axelavstånd. Batteriet ligger fortfarande placerat i botten för att ge bilen en låg tyngdpunkt.

Med en kraftfullare motor får man ut 150 hästkrafter i stället för 109 hästkrafter. Maxhastigheten är densamma, 144 kilometer i timman, men accelerationen förbättras.
Bilen har flera system som hjälper föraren, som att den klarar att hålla sig innanför linjerna, hålla avståndet till framförvarande fordon och parkera på egen hand. Helt nytt är funktionen i gaspedalen, e-pedal, som gör att man inte behöver trycka på bromspedalen, utan det räcker att släppa på gasen så bromsar bilen och bromskraften återvinns. Krävs en häftig inbromsning är det fortfarande bromspedalen som gäller, men bilen står till exempel kvar i en backe tills man trycker på gasen.

Nissan Leaf börjar säljas i Japan under hösten och säljstart i Europa, inklusive Sverige, är satt till januari nästa år. Det innebär att den kommer före två konkurrenter med längre räckvidd: Teslas volymbil, Model 3, och Opel Ampera-e.

Svenska priser är ännu inte klara, men de ska enligt uppgift från Nissan Sverige ligga ungefär i nivå med nuvarande Leaf som börjar på strax under 320.000 kronor för det mindre batteriet och drygt 336.000 kronor för det större batteriet.

Tyck till