ANNONS:
Till Di.se
Di nya bilar 2017

Nya Audi A8 provkör Håkan Matson

  • Håkan Matson släpper ratten i Audis nya självkörande bil. Foto: Roman Raetzke

  • Foto: Anna Byström

  • Knappen som aktiverar systemet. Foto: Håkan Matson

DÜSSELDORF. För första gången i en serietillverkad bil kan föraren släppa ratten och låta bilen ta över körningen – och biltillverkaren ansvaret.

 

Med nya A8 tar Audi därmed ett avgörande steg mot självkörande bilar. Men systemet är begränsat till en viss typ av körning – och ännu inte tekniskt godkänt.

Di har som en av de första tidningarna i världen fått möjlighet att testa systemet, Traffic Jam Pilot, på en inhägnad bana, men också åka med i vanlig trafik på autobahn utanför Düsseldorf, ett av Europas mest trafikerade områden.

Skälet att jag inte fick sitta bakom ratten på autobahn är just att systemet ännu inte är tekniskt godkänt. En paragraf i reglementet, UN-R-79, slår fast att en bil inte får köras utan att förarna har händerna på ratten i högre hastigheter än 10 km/tim.

Visserligen finns system, både hos Audi och hos andra tillverkare, som medger att föraren tillfälligt släpper ratten, men i Audis system handlar det om att helt låta bilen ta över körningen.

Enligt Audis utvecklingschef Peter Mertens, tidigare hos Volvo Cars, innebär systemet ”en revolution”.

Redan beteckningen på systemet, Traffic Jam Pilot, antyder dock att det enbart fungerar i vissa situationer och under vissa omständigheter:

Det är tänkt att användas vid köer, men enbart på motorväg och endast i hastigheter upp till 60 km/tim.

Det krävs också att det är kö i filen intill, för att undvika risken att mycket snabbt körda fordon orsakar olyckor.

Föraren måste sitta på sin plats och förutsätts vara alert och beredd att ta över körningen inom 10 sekunder, något som detekteras med en infraröd kamera i instrumentpanelen som kontrollerar förarens ögon.

När bilen har tagit över körningen är det fritt fram för föraren att läsa tidningar, böcker, mejl och titta på tv – men bara via bilens system. Lösa föremål, som den egna mobilen eller ens en tidning, är förbjudna. Orsaken är att de kan flyga runt i kupén och skada de åkande vid en olycka.

Bilen kan inte heller byta fil på egen hand.

Di testade systemet på ett flygfält utanför Düsseldorf. Det aktiveras genom att en knapp på mittkonsolen märkt ”Audi Ai” trycks in, varvid den digitala skärmen bakom ratten helt byter skepnad. Mätarna försvinner och ersätts av en blå bild av en bil.

Vi provocerade tekniken genom att låtsas vilja byta fil. Först kommer en diskret varningssignal, och om föraren inte reagerar eskalerar varningarna och blir allt mer brutala, både med ljud och med ryck i bältet och att skärmen blinkar rött, för att till slut leda till att bilen bromsar sig själv och stannar – eller försöker undvika hindret på vägen.

Audi hävdar att märket nu är först med att lansera teknik som motsvarar nivå 3, enligt den definition som har slagits fast av den tekniska organisationen SAE.

Dagens bilar har kommit till nivå 2, medan nivå 4 innebär att bilen kör själv – och i nivå 5 är ratt och pedaler avskaffade.

Volvo Cars har tidigare förklarat att nivå 3 är för farligt och att man avser att gå direkt från nivå 2 till 4. Orsaken är riskerna när föraren förväntas ta över på relativt kort tid efter att helt ha varit utanför trafiksituationen.

Men Audi gör en annan tolkning av nivå 3:

”Vi säger aldrig: nu ger bilen upp – nu får föraren ta över. Vi garanterar alltid att bilen tar ansvar för säkerheten och ger föraren tillräckligt med förberedelsetid. Detta är nyckeln i nivå 3”, säger Peter Bergmiller på Audi.

Det korta testet i köerna på Autobahn indikerar att systemet kan vara till mycket stor hjälp. Föraren kan vila eller kolla på tv, och slippa ägna sig åt trist körning i bilköer.

För att klara uppgiften att ta över körningen innehåller nya A8 mängder av teknik och flera nya sensorer, bland annat har en laserskanner för första gången monterats i en bil, (se illustrationen).

Audi menar att en förutsättning till att kliva upp till nivå 3 är att alla system i bilen också har backup-system.

”Vårt krav är också att alla hinder utanför bilen detekteras av tre olika sensorer baserade på olika tekniker – i det här fallet laser, kamera och radar”, säger Peter Bergmiller.

Men fortfarande finns juridiska aspekter att reda ut.

I Österrike finns exempelvis fortfarande en lag som säger att föraren måste ha minst en hand på ratten, medan Tyskland så sent som i juni ändrade lagen så att den medger självkörning under vissa villkor.

Audi hoppas att alla godkännanden ska bli klara under nästa år och att systemet kan lanseras då. Tekniskt är det redan färdigutvecklat.

Tyck till