ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Ny mätning: Skandalsiffror för Volvos utsläpp

  • Foto: TT

Volvo XC90 D5 släpper i verklig körning ut 15 gånger mer kväveoxid än den är godkänd för.
Det visar beräkningar gjorda av den svenska utgåvan av Auto, motor & sport.

I snitt släpper de 45 bilmodeller som undersökts ut nio gånger mer kväveoxid än vad de godkänts för.

Det är tyska auto, motor und sport som låtit engelska Emission Analytics mäta upp kväveoxid från bilar i trafik. Sedan har tidningen jämfört resultaten med de officiella värdena från bilarnas typgodkännanden, enligt den europeiska testcykeln NEDC.
Slutresultatet är uppseendeväckande.

Nästan alla av de 45 undersökta bilmodellerna släpper ut betydligt mer än vad godkännandet säger, i några fall ofantligt mycket mer. Skillnaden är betydligt större än vad det brukar vara när det gäller bränsleförbrukning.

Kväveoxid är den farliga avgas som hamnade i fokus i samband med Volkswagens "dieselgate". Utsläppen slår direkt mot människors hälsa och består i hjärt- och kärlsjukdomar, allergier och lungsjukdomar. Enligt miljöförvaltningen i Stockholm avlider varje år runt 50 personer över 30 år i förtid på grund av kväveoxidutsläpp.

Volvo Cars, som satsar hårt på sin miljöprofil, är en av de tillverkare som i undersökningen hamnar i skamvrån. Både XC90 D5 och Volvo S90 D4 AWD släpper ut runt 1.500 procent mer kväveoxid än den officiella siffran – eller 878 respektive 623 milligram per kilometer.
Gränsvärdet för godkännande enligt Euro 6 är 80 milligram per kilometer.

XC90 D5 har ett värde på 57,5 milligram per kilometer, men släppte enligt mätningarna i trafik ut 878 milligram per kilometer. Bilen skulle därmed inte ens klara miljökraven i Euro 3 från 2001.

S90 D4 AWD har ett värde på 39,5 milligram per kilometer, men släppte ut 623 milligram i verklig körning. V40 D3 klarar sig aningen bättre, men utsläppen ligger fortfarande drygt sju gånger högre än den officiella siffran.

Allra sämst i undersökningen är Renault. Espace med dieselmotor på 160 hk är den bil som avviker mest från sitt officiella värde – plus 2.315 procent – medan Renault Captur 1,5 dCi är den modell som har de allra högsta utsläppen av kväveoxid: 1.336 milligram per kilometer.

Lägsta utsläppen i undersökningen har BMW 520d, som ligger på endast 28 milligram kväveoxid per kilometer. Dock är också det klart över – 114 procent – den officiella siffran.

Två bilar visade faktiskt upp lägre siffror i verklig körning än vid mätningarna i labbet:
Mercedes E 220d släppte ut 41 milligram per km, jämfört med 55,6 milligram i labbet, medan VW Passat 1,6 TDI Bluemotion hamnade på 49 milligram per kilometer, mot 110,2 gram enligt godkännandet. Det är hela 56 procent lägre än den officiella siffran, men det har också sina orsaker. Motorn är en av dem som Volkswagen har tvingats gradera upp efter "dieselgate".

Tyck till