ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Mercedes flåsar Audi nacken och här är deras nya mål

  • RYCKER FRAMÅT. Mercedes satsar i Sverige, som under april var näst största marknad i världen för Mercedes E-klass kombi. ”2020 ska vi vara störst bland de tyska premiummärkena”, säger den svenske vd:n Björn Hauber på plats i bilmärkets pop up-butik i NK-huset i Stockholm .

Mercedes-Benz är den stora vinnaren i tjänstebilstoppen hittills i år.
Efter fyra månader har det tyska märket ökat med 32,1 procent – och flåsar nu Audi i nacken.
”Vi har satsat väldigt hårt på försäljning av tjänstebilar det senaste halvåret. Strategin fungerar bra”, säger Mercedes-Benz svenske vd Björn Hauber.

Di kan i dag redovisa statistik över tjänstebilsmarknaden från undersökningsföretaget Vroom. Siffrorna avser renodlade tjänstebilar och är rensad från övrig försäljning till juridisk person, som hyrbilsföretag och taxi.

Under första tertialet i fjol låg marknadsandelen för tjänstebilar för Mercedes-Benz på 5 procent, medan Audi var drygt dubbelt så stort – 10 procent.

I år har Mercedes-Benz ökat till 6,3 procent, medan Audi rasat till 7,3 procent.

”Vår målsättning är mycket tydlig: år 2020 ska vi vara störst bland de tyska premiummärkena”, säger Björn Hauber.

Vad ligger bakom ökningen?
”Vi har bland annat kommit in i större fordonsflottor. Historiskt var det mest småföretagare som hade en Mercedes som tjänstebil.”

Kör ni om Audi redan i år?
”Ja, varför inte?”

Svenske Björn Hauber, som började som chef i Sverige den 1 april 2016, har en internationell bakgrund inom Daimler-koncernen. Han började som trainee 1996 och var före Sverigejobbet koncernchef för ett samarbete i Kina mellan Daimler och Fujian Motor Group, som producerar Mercedes-Benz transportbilar som Vito och Sprinter. Innan dess var han högste ansvarig för försäljning och marknadsföring för Mercedes-Benz personbilar i Kina.

För fyra år sedan hade ni bara två modeller som var specialkomponerade för tjänstebilsmarknaden, för två år sedan hela 70 stycken. Hur ser er fortsatta satsning ut?
”Tjänstebilsmarknaden är ett område där vi inte har varit så starka. Men vi ser en jättepotential för oss och kommer att storsatsa. Vi ligger väldigt nära våra konkurrenter A och B när det gäller privatköp, så den stora möjligheten för oss ligger inom tjänstebilsområdet. Vi ökade också med 16 procent på tjänstebilsmarknaden i fjol. När det gäller bilarna erbjuder vi så kallad Fleet Edition på alla våra modeller. Vi fokuserar dock i huvudsak på tre modeller: C-klass, CLA, med Shooting Brake, och E-klass. Vi kan till exempel erbjuda en välutrustad C-klass kombi för under sju basbelopp – och en E-klass All-Terrain för 432 000 kronor.”

Hur ser du på regeringens förslag om det nya skattesystemet, baserat på bonus-malus? Rimligen slår det hårt mot era större motorer?
”Vi känner oss inte bekymrade, även om jag tycker att det kunde ha varit lite mer bonus. Vi har samtidigt satsat på attraktiva laddhybrider och där kommer efterfrågan i gång nu. Vi har nått en ’tipping point’, så det är kul att modellerna finns på plats. Vi kommer med en elbil 2019, baserad på en ny bottenplatta, EQ.”

”Första konceptbilen visades på bilsalongen i Paris och kommer att ställas ut i Almedalen i sommar, där vi hade en annan konceptbil, FO15, i fjol. Elbilen som kommer 2019 blir den första av tio elbilar som ska lanseras senast 2022. Planen har faktiskt skyndats på, tidigare sa vi 2025.”

Satsningen på att bli största tyska premiummärke gäller inte bara tjänstebilar, utan försäljningen totalt. Men den kommer än så länge att ske på ett traditionellt sätt – alltså inte över nätet.

”Vi har inga planer för försäljning över internet i Sverige just nu, även om det säkert kommer att ske i framtiden. Men vi fokuserar mer på kundupplevelsen. Vad det handlar om för oss i Sverige är att komma bort från multibrand-anläggningar och satsa mer på Mercedes-exklusiva handlare. Med det menar jag anläggningar som kan ha olika ingångar för olika märken, men inte där de blandas.”

”I slutet av 2016 hade vi 52 handlare, varav 30 procent var exklusiva. I slutet av det här året räknar vi med att hälften av handlarna ska vara exklusiva. Det pågår runt 25 byggprojekt runt om i Sverige för att möta det.”

Vilka fördelar ger det?
”Vi kommer 2020 att ha 40 olika modeller och våra säljare måste vara bättre utbildade. Det blir enklare när man bara har ett varumärke att hantera. I dag är kunderna mycket pålästa när de kommer till bilhallarna, så säljarna får mer funktionen som rådgivare. De ska försöka förstå vilka behov kunden har och hjälpa honom eller henne att välja rätt. Kommunikationen ska vara exklusiv, också säljprocessen måste vara en premiumupplevelse.”

Förutom starkare tjänstebilsförsäljning och bättre kundupplevelse ingår Stockholm i strategin för att bli störst. En del av satsningen är den pop up-store i NK-huset där intervjun görs. Här låg tidigare ett Systembolag, men nu finns en annan variant på Gröna Hissen här – en illgrön AMG GTR, tillsammans med de tänkta tjänstebilsmodellerna E-klass All-Terrain och CLA.

”Stockholm blir otroligt viktigt för oss. Här har vi massor av potential att öka. Vi hade 5,1 procents andel i Sverige i fjol, men bara 4,2 procent i Stockholm – där den borde vara högre än snittet för hela landet. Ett av våra byggprojekt är en ny anläggning i Nacka, som vår återförsäljare Veho Bil bygger.”

Redan före lanseringen såldes 250 stycken E-klass All-Terrain, vilket onekligen bekräftar intresset för biltypen i Sverige, men än mer anmärkningsvärt är att Sverige under april var näst största marknad i världen för E-klass kombi. Bara i Tyskland såldes fler bilar.

”Det bekräftar att vi nu får fram bilar som passar bra på den svenska marknaden”, säger Björn Hauber.

Hur har synen på varumärket förändrats i Sverige?
”När jag kom till Sverige förra våren ville jag ta reda på hur folk såg på Mercedes. Det som kom fram var att vi har varit traditionella och lite kalla, men att allt fler upplever varumärket som ungt, innovativt och designorienterat.”

”Vi är definitivt på väg bort från bilden av en gubbe i hatt, mot till att bli ett varumärke som är varmt och välkomnande.”

https://infogr.am/tjanstebilstoppen

Tyck till