ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Kineserna hoppas på draghjälp från MG Rovers förflutna

  • MG:s framtidsvison. På bilmässan i Shanghai visar MG, som numera ägs av kinesiska fordonsjätten SAIC, upp en konceptbil som signalerar framtidsplanerna. Vilken modell som är aktuell när MG ska återlanseras i hela Europa är inte bestämt.

  • 1 september 1924 startade försäljningen av den första MG:n - MG 14/28.

  • På 1930-talet var MG den första icke-italienska bilen att vinna en klasseger i Mille Miglia med K3003.

  • Den första MG:n som byggdes i i fabriken i Longbridge när den stod klar 1962 ingick i MG1100/1300-familjen.

  • Kändaste kunden är prins Charles som fick en MG levererad 1969. Enligt MG har han gett den vidare till sonen prins William.

  • På 1950-och 1960-talen hade MG sin bästa tid med modeller som Midget, Magnette, MGA och MGB. På bilden en MGB Roadster.

  • Den miljonte bilen byggdes 1975 och det var en unik LHD MGB roadster.

  • I mitten på 1990-talet kom MG F roadster som var en flirt med de klassiska modellerna.

Efter brittiska MG Rovers konkurs hamnade MG i kinesiska händer och med biljätten SAIC bakom sig ska det återlanseras i hela Europa.
Men bilarna byggs i Kina och hittills har europeiska kunder varit njugga till kinesiska bilar.
Återstår att se om man har draghjälp av märkets historiska skimmer.

Pieter Gabriëls, chef över SAIC:s nya Europakontor baserat i Luxemburg, medger att det varit svårt för kinesiska märken att slå sig in i Europa."Ryktet har ju inte varit det bästa", säger han.

Senaste exemplet på ett misslyckat försök att lansera Kinabyggda bilar i Europa var det helt nya märket Qoros. Trots kompetens från etablerade västtillverkare och goda resultat i krocktester, vilket tidigare kinesiska lanseringsförsök saknat, drog Qoros tillbaka sina storslagna planer för Europa.

Men Pieter Gabriëls tror på en förändring.

"På senare år har europeiska konsumenter blivit allt mer vana vid att tekniska avancerade produkter tillverkas i Kina och det kommer hjälpa oss. Samtidigt tror jag att det här med produktionsort förlorar allt mer i betydelse för de yngre generationerna", säger han.

SAIC, Shanghai Automotive Industri Corporation, är en av de stora i bilvärlden och sålde 6,5 miljoner bilar förra året. Man har samarbete med flera västerländska fordonstillverkare som General Motors och Volkswagen.

Märket MG har sålts i Asien, Sydamerika och även i Storbritannien där dess historia finns. Fast försäljningen har gått trögt. I fjol levererades drygt 4.000 MG-bilar på de brittiska öarna. De nutida modellerna från MG som säljs är i Storbritannien är en kompaktbil och en mindre suv. Inte alls någon öppen tvåsitsig sportbil som MG främst förknippas med genom historien.

Den första MG-bilen stod klar 1924 när chefen för Morris Garage, Cecil Kimber, fått sin vilja igenom att skapa en sportbil som skulle fungera båda på vägen och på racerbanorna och inte vara alltför dyr. Namnet MG anspelar så klart på företaget Morris Garage som William Morris skapat något decennium tidigare.

Under åren som följde gjorde MG succé i tävlingssammanhang och var bland annat det första icke-italienska märke som vann Mille Miglia.

Efter kriget växte det brittiska märket och exporten ökade bland annat till USA. I början på 1950-talet togs bolaget över av British Car Corporation och två decennier av blomstrande tillväxt följde med modeller som MG Midget, Magnette, MGA och MGB.

Men sedan har märket kantats av problem.

I mitten på 1990-talet kom MG F roadster som var en flirt med de klassiska MG-bilarna. BMW tog över som ägare 1994, men fick ingen rätsida på MG och Rover. Man behöll Mini och sålde MG Rover till ett oprövat konsortium 2000 som när kräftgången höll i sig förgäves försökte sälja till kinesiska och ryska intressen. Kassan tröt, leveranserna stoppades och det blev en bitter konkurs 2005 som ledde till strid om varumärkena.. Historien om MG Rovers kollaps är ett stycke brittisk bilindustrihistoria inte helt olik svenska Saab Automobiles krasch.

MG köptes av kinesiska Nanjing Automobile Corporation, NAC, som i sin tur införlivades i SAIC 2007. Hos SAIC finns också rester av Rover under namnet Roewe.

Den tidigare fabriken i Longbridge i centrala England, som återstartade 2011 stängdes ifjol och produktionen flyttade till Kina. SAIC-ledningen hävdade att det inte hade med brexit att göra, även om man tidigare sagt att folkomröstningen om att lämna EU försenade Europaplanerna.

Vilken modell som är tänkt att lansera på Europamarknaden är inte klart ännu. Lanseringen har skjutits upp flera gånger och nu är siktet inställt på 2019. Pieter Gabriëls säger att det blir bilar i samma storlek som VW Golf och VW Polo.

"Vi utvärderar vilken design och teknik det ska handla om. Vad som är helt klart är att det inte blir ett klassiskt återförsäljarnät", säger han.

Det är samma tankegångar som ledningen för Volvo Cars kinesiska systermärke Lynk & Co presenterade i fjol när de beskrev internetförsäljning och hemleverans samt möjligheten att dela sin bil med andra. I samband med bilmässan i Shanghai har Lynk & Co gått ut med löften om livslång garanti på bilarna och fri uppkoppling som standard.

Då visades också den första bilen, en crossover med namnet 01, i produktionsklart skick och planer på en framtida kompakt sedan, kallad 03. De är utvecklade i Göteborg av utvecklingsbolaget Cevt som ägs av Geely och Volvo, fast det dröjer innan de kommer till Sverige.

I Kina ska den första bilen börja säljas i slutet av året men lanseringen i resten av världen har skjutits fram. Europa, där Berlin ska vara först ut, får vänta till första halvan av 2019 i stället för 2018 som tidigare planerats och USA med San Francisco som lanseringsstad ska komma därefter. Valet av städer hänger ihop med att där finns omfattande tjänster kring delningsekonomi som Lynk & Co vill ansluta till.

Tyck till