ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Här är Porsches nya Cayenne

  • Foto: Porsche AG

  • Foto: Porsche AG

När Porsche kommer med en ny Cayenne har den stora suven bantat, men laddats med ännu mer kraft och ny teknik.
Lyxsuven kan göra 0-100 kilometer i timman på under 5 sekunder.
Prislappen för den vassaste varianten är på över 900.000 kronor.

Den första Cayenne kom redan 2002 och trots att den bröt mot Porsches tradition av låga sportbilar blev den en framgång. Inte minst hjälpte den Porsche att slå sig in i Kina. Sedan dess har suget efter lyxiga suvar bara ökat.

Den är Porsches näst mest sålda modell med över 760.000 sålda bilar sedan starten.

Nu är det dags för tredje generationen som delar plattform med koncernsyskonen Audi Q7 och VW Touareg.

Porsche har haft en förhandsvisning av bilen som sedan får publik premiär på Frankfurts bilsalong i mitten av september.

Genom mer lättviktsmaterial som aluminium i karossen och att startbatteriet är i litiumjon har vikten pressats ner 65 kilo. Den är något längre och lägre, men har samma hjulbas.

På motorsidan blir det endast bensin att välja på till en början. Två nyutvecklade sexcylindriga turbomotorer där den vanliga modellen har 340 hästkrafter, 40 mer än tidigare. Det vassare alternativet - Cayenne S - har hela 440 hästkrafter, en ökning med 20 hästkrafter och en toppfart på 265 kilometer i timman.

Bilen har en ny åttastegad automatlåda med snabbare växlingar och aktiv fyrhjulsdrift som standard. För att vara mer sportbilslik har den för första gången däck med olika dimensioner fram och bak samt bakhjulsstyrning. Samtidigt har den kvar sina terrängegenskaper.
Porsche har inte satt ner foten i frågan om dieselns framtid. Gamla Cayennes treliters diesel har kritiserats hårt efter erkännanden om att den varit del av VW:s fusk. I Schweiz infördes till och med tillfälligt försäljningsstopp.

De motoralternativ som finns nu är inget för miljövänner. Koldioxidutsläppen är på över 200 gram per kilometer. Sannolikt kommer Cayenne som laddhybrid senare och då med bättre utsläppsnivåer.

Bland tekniknyheterna finns också ett helt nytt bromssystem med bromsskiva i gjutjärn och ytlager av tungstenkarbid som sägs öka friktionen. Dessutom har nya Cayenne ny pekskärm och uppkopplingsteknik som lanserades förra året i Panamera.

Till Sverige kommer den nya Porschen i januari. Priset börjar på 745.000 kronor för Cayenne och för Cayenne S är ingångspriset 925.000 kronor.

Tyck till