ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Håkan Matson: Skamliga siffror för Volvo

  • Volvos XC90 D5 släpper ut 15 gånger mer kväveoxid än vad bilen är typgodkänd för. Foto: Jonas Ekströmer

En sak är att svänga sig med vackra ord i en programförklaring och leverera imponerade testresultat i ett labb.
Men det är i verkligheten som trovärdigheten prövas på allvar.

Tidningen Auto, motor & sports avslöjande om att Volvos populära XC90 D5 i verklig trafik släpper ut 15 gånger (!) mer kväveoxid än vad bilen har typgodkänts för placerar Volvo Cars i skamvrån.

På Volvo Cars hemsida kan man läsa:

”We are a brand who care about other people and the world we live in”.
Det är ett påstående som sannerligen måste ifrågasättas med tanke på hur mycket farliga avgaser märkets bilar släpper ut.

Den tyska utgåvan av Auto, motor und sport gav den engelska firman Emission Analytics i uppdrag att mäta utsläppen av kväveoxid i verklig körning för 45 bilmodeller. Resultaten, som publiceras i dag, är häpnadsväckande.

Det är inte, som med de ständigt felaktiga uppgifterna om bränsleförbrukning, betydligt mer, kanske 70–80 procent. Det är i stället ofantligt mycket mer, 700–800 procent, och i ett fall (Renault Espace DCI 160) 2.315 procent mer.

En annan av Renaults bilar, Captur 1,5 DCi, släpper ut 1.336 milligram kväveoxid per kilometer. Jämför gärna den siffran med det gränsvärde som nu gäller för godkännande enligt Euro 6 – 80 milligram per kilometer.

För människors omedelbara hälsa är kväveoxider ett betydligt större problem än den koldioxid som debatten länge har handlat om. Enligt miljö- förvaltningen i Stockholm avlider varje år runt 50 personer över 30 år i förtid på grund av utsläpp av kväveoxid. Det handlar om hjärt- och kärlsjukdomar, allergier och lungsjukdomar. Vill man vara krass och bara räkna saken i pengar ligger samhällets kostnad på 300 miljoner kronor per år.

Bilindustrin har med den strategi som avslöjas i undersökningen sparat betydligt mycket mer än så, men har samtidigt undergrävt sin egen trovärdighet. Att enbart ägna sig åt att optimera bilarna för tester i labb, för att sedan mer eller mindre strunta i vad som händer i verklig trafik är ett moraliskt moras som säkert sparar pengar i det kortare perspektivet, men som kan kosta mer i det längre.

Vi kan ju börja med att fråga Volkswagen vad notan för ”dieselgate” blir. 250 miljarder kronor? 300 miljarder? Vi har inte sett slutet än.

En smula ironiskt är att en av VW:s modeller, som har fått motorn modifierad efter ”dieselgate”, ligger hela 56 procent bättre i verklig körning än i labbet. Å andra sidan visar det att det med bättre teknik går att rena farliga dieselavgaser, åtminstone till en viss gräns.

Men vi kan också fråga Volvo Cars hur det är med den omtanke om andra människor och om den värld vi lever i, som bolaget hävdar att märket står för, samtidigt som bilarna i trafiken tillåts att släppa ut runt 15 gånger mer än vad de har godkänts för.

En XC90 D5 släpper i trafiken ut 878 milligram kväveoxid per kilometer. Återigen: gränsvärdet i Euro 6 är 80 milligram – mindre än en tiondel så mycket.

Det är viktigt att säga: det finns inga misstankar om att Volvo Cars, likt Volkswagen, skulle ha fuskat med avgasreningen. Däremot har den nu utdöende testcykeln NEDC uppenbarligen tänjts så långt det går. Så skulle Volvo Cars aldrig göra när det gäller säkerhet. På den punkten har märket genom åren agerat på ett helt annat sätt. Det har varit viktigt att inte bara uppfylla lagkraven om säkerhet, utan med god marginal också överträffa dem.

Mellan skål och vägg har Volvos erkänt duktiga ingenjörer snarast uttryckt förakt över de märken som enbart har klarat minimikraven – men som aldrig hat gett kunderna bättre säkerhet i verkliga olyckor. Med samma syn på avgaser borde Volvo ha varit i topp i den här undersökningen, tillsammans med Audi, BMW och Mercedes.

Tyck till