ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Håkan Matson: Rolls-Royce liknar inget världen sett

  • 2017 års Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce

  • Instrumentbräda till en 2017 års Rolls-Royce. Foto: Rolls-Royce

  • Rolls-Royce Phantom 2017. Foto: Rolls-Royce

  • Klassisk nos. Foto: Rolls-Royce

  • Interiören till Rolls-Royce Phantom modell 2017. Foto: Rolls-Royce

  • BMW:s konceptbil "Vision next 100" , uppvisad i München 2016, som inspirerat delar av Rolls-Royce Phantom. Foto: Matthias Schrader/AP/TT

Den åttonde generationen av Rolls-Royce liknar ingenting av vad världen sett förut.
In i minsta detalj skriker bilen lyx, från bottenplatta via den handpolerade grillen i rostfritt stål till interiören – som kan utformas med hjälp av din favoritkonstnär.

Den förra generationen av Phantom presenterades på nyårsdagen 2003 och var historiskt intressant: det var den första modellen utvecklad av tyska BMW, som köpte det anrika brittiska varumärket 1998.

BMW började från noll. Ny fabrik, ny bottenplatta, ny motor, ny design.
Men dragen från de tidigare generationerna fanns där, ända från den första Phantom, som lanserades 1925.

Nya Phantom presenterades på torsdagskvällen och bygger på en helt ny bottenplatta, kallad "Architecture of Luxury".

"Den kommer att ligga till grund för alla framrida modeller från Rolls-Royce, inte bara Phantom", säger Philip Koehn, utvecklingschef på det brittiska märket.

Det betyder att också den omtalade suven Cullinan och de kommande generationerna av Ghost och Wraith ska bygga på samma aluminiumstruktur, så kallad spaceframe, som beskrivs som lättare, styvare, tystare och mer teknologiskt avancerad. I siffror är strukturen 30 styvare än föregångaren, och 10 procent tystare i 100 km/tim.

Stora ansträngningar har gjorts för att Phantom ska kunna bära epitet " världens tystaste bil". Bilen innehåller mer än 130 kilo ljudisolerande material som till stor del placerats i olika skikt i golvet. Karossen har också ett extra, 6 mm tjockt, ytskikt.

När bilen skulle testas av de egna ingenjörerna var ljudnivån så låg att de trodde att det var fel på mätinstrumenten – åtminstone enligt Rolls-Royce.

Motorn är en nyutvecklad V12 på 570 hk med ett vridmoment på hela 900 Nm. Kraftöverföringen sker via en åttaväxlad automatlåda från tyska ZF, som assisteras av navigationssystemet.

Chassiet har försetts med så kallad Magnet Carpet Ride, med självjusterande luftfjädring, där en dator gör miljoner beräkningar varje sekund för att ställa on de elektroniskt kontrollerade stötdämparna för bästa komfort. Systemet reagerar för bilens rörelser, acceleration, styrning och för information från kamerorna.

Till komforten ska också de väldiga hjulen, 22 tum stora, bidra.

Designen är till viss del hämtad från konceptbilen Vision Next 100, med kodnamn 103EX, som visades i fjol. Men grillen är nu för första gången i en Phantom integrerad i karossen, vilket ska ge en mer modern känsla. Bilen sägs ha bilvärldens mest avancerade laserljus, som ska kunna lysa upp vägbanan 600 meter.

Interiören har massor av finesser, men som vanligt är teknologin dold tills den behövs. Träinläggningen på baksidan av framsätena är influerade av den berömda Eames Lounge Chair från 1956, som finns att beskåda på Museum of Modern Art i new York. Med hjälp av bespoke-avdelningen på Rolls-Royce ska köparen kunna utforma interiören tillsammans med sin favoritkonstnär.

Priset på nya Rolls-Royce Phantom är ännu inte meddelat.

Tyck till