ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Håkan Matson: Regeringen vek sig för miljöopinionen – och det är bra

  • Di:s Håkan Matson. Foto: TT

Det nya och slutgiltiga (?) förslaget till en ny fordonsbeskattning i Sverige ger en bättre styrning mot lägre utsläpp än det tidigare förslaget.
Men till sitt eget mål når regeringen inte den här gången heller.

Frågan om en ny fordonsbeskattning, baserat på ett så kallat bonus-malus-system, har ältats i många år. Låga utsläpp av koldioxid ska gynnas, medan törstiga bilar ska straffas genom en ny försäljningsskatt.

I april i fjol förslog den statliga utredaren Petter Classons att bilar med ett koldioxidutsläpp på 0 gram per km – alltså elbilar – skulle få en bonus på 60.000 kronor.

Men regeringen ville först sänka det till 40.000 kronor, men sedan Vänsterpartiet satt sig på tvären höjdes det till 45.000 kronor.

Jag menade då att det knappast skulle få någon avgörande effekt på försäljningen av elbilar.
I det nya förslaget, som presenterades av finansminister Magdalena Andersson och biträdande finansminister Per Bolund i Svenska Dagbladet i helgen, är regeringen nu tillbaka på ruta ett och bonusen blir 60.000 kronor.

Det borde ge ökad försäljning av elbilar, alldeles särskilt som det nu lanseras allt fler modeller.

Bra är också att bonusen till gasbilar höjs till 10.000 kronor och att skattesystemet anpassas efter den nya testcykeln WLTP från 1 januari 2020.

Dåligt är, som alltid, att det inte finns några krav på bilarnas säkerhet för att de ska skattesubventioneras.

Men samtidigt höjs straffskatten för törstiga bilar ännu mer än i det förra förslaget. Den ska, som tidigare, tas ut under de första tre åren och regeringen anger som exempel att en ny bil som släpper ut 150 gram koldioxid per kilometer får betala knappt 4.000 kronor i extra skatt per år, medan en bil som släpper ut 200 gram drabbas av drygt 8.000 kronor extra i skatt per år.

Det är naturligtvis drastiska skattehöjningar, men samtidigt har politikerna bara en chans att påverka fordonsbeståndet – och det är när bilen säljs som ny.

Om vi menar allvar med att nå målet om en fossiloberoende fordonsflotta år 2030 krävs det tuffare åtgärder än vad vi sett hittills.

Målet, som faktiskt är beslutat av regeringen, har senare omformulerats av miljömålsberedning till det något mildare att utsläppen för inrikes transporter ska senast år 2030 vara minst 70 procent lägre jämfört med 2010 års nivå.

Men trots att regeringen samtidigt satsar på en reduktionsplikt, med krav om att bensin och diesel ersätts av biobränsle, är vi fjärran från att nå det tidigare, så stolta målet. De två ministrarna skriver:

"Till 2030 är målsättningen att utsläppen ska minska 40 procent, vilket innebär att ungefär hälften av all bensin och diesel som säljs då måste vara förnybar."

Inte alla bilar, utan bara hälften, blir sålunda fossiloberoende.

Tyck till