ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Håkan Matson: Den enda bil du behöver

  • Foto: Volkswagen

I våras skrev jag en artikel om VW Golf, på temat ”den enda bil man behöver”. Det är dags att ompröva den tesen.
Ingen behöver egentligen en annan bil än nya VW Polo.

Men precis som Golf är Polo ingen perfekt bil – tack och lov – men den kan hantera de flesta transportbehov människor har. Söker man ännu mer expressiv design, jagar ett exklusivare varumärke eller behöver stora utrymmen har Polo givetvis svårt att konkurrera.

VW Polo är nu byggd på samma bottenplatta, MQB, som storebror Golf – och Passat och Tiguan också, för den delen. Det har gett en rad fördelar, från design via köregenskaper till vikt och bättre säkerhet.

Vid en första anblick handlar det dock om utseendet. Den nya bottenplattan medger betydligt mer attraktiva proportioner. Jämfört med föregångaren är nya Polo 8,1 centimeter längre (405 centimeter, lika lång som den fjärde generationen av Golf), 6,9 centimeter bredare, något lägre, har kortare överhäng fram, men längre bak – och framför allt är axelavståndet 9,2 centimeter längre (255 centimeter).

Det har bland annat ett baksäte, som även en 188 centimeter lång motorjournalist får plats i – bakom en lika lång förare. Plus ett 25 procent större bagageutrymme (nu 351 liter).

”Vi har kämpat inte med varje centimeter, utan varje millimeter får att få till innerutrymmena”, säger projektledaren Klaus-Gerhard Wolpert till Di.

Han avslöjar också att vikten, trots att bilen växt så kraftigt, är 30–40 kilo lättare än föregångaren.

Men det som imponerar på honom mest – och faktiskt också mig – är att Polo nu, tack vare MQB-plattan, har kunnat förses med i stort sett samma säkerhetssystem som Golf och Passat.

Här finns autobroms som också ”ser” fotgängare redan som standard, medan adaptiv farthållare, döda vinkel-varnare, led-ljus och varning för korsande trafik går att köpa till.

”Jag ser MQB som lego. Vi kunde plocka vad vi ville från hyllorna och passa ihop komponenterna”, säger Klaus-Gerhard Wolpert.

MQB-tekniken innebär också att karosstrukturen är nästan 30 procent styvare än föregångaren, vilket dels ger högre krocksäkerhet, dels bättre köregenskaper.

Polo är ingen dynamisk körmaskin, men fungerar oklanderligt i den typ av körning som bilen kommer att användas för. Styrningen är en smula – i mina ögon alltför – mjuk, chassiet är stabilt, men ger ändå klart godkänd komfort.

Vi testade enbart den motor som väntas bli den klart mest sålda i Sverige: trecylindrar, en liter, 95 hk – och bensindriven. Säljs just med ett lanseringspris från 149.900 kronor.

Om diesel sägs det inte längre så mycket på Volkswagens presskörningar (annat var det när den förra generationen av Polo lanserades), däremot påpekas att modellen nu för första gången kan fås med gasdrift. I grunden är det samma motor, med 90 hk, och 30.000 kronor dyrare.

För den som mot all förmodan saknar en diesel under huven kan meddelas att den lilla bensinmotorn inte låter helt olikt en diesel vid gaspådrag. Ett skorrande ljud, som ibland blir påträngande.

Vi körde bilen både med manuell, femväxlad låda och sjuväxlad dubbelkopplingslåda (15.500 kronor extra).

Den senare är definitivt att föredra, särskilt i en stadsbil som Polo.
Fast utväxlingen i den senare är hög, för att spara bränsle – något som dock förstärker motorns skorrande.

Tyck till