ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Håkan Matson: Då kommer boomen för elbilarna

FRANKFURT. Världen väntar på elbilar, men får vänta ytterligare något år.
Själv väntar jag på vätgasbilar – och lär få vänta ännu längre.

Bilsalongen i Frankfurt ger ändå en närmast övertydlig signal om vart bilvärlden är på väg.

Riktningen i stort sett samtliga tillverkare kör i heter elektrifiering. Men än så länge handlar det nästan bara om konceptbilar och vi får ständigt höra att de ska komma om några år.

Min gissning är att korken dras ur flaskan (eller att all ketchup kommer på en och samma gång) runt 2020-2021. Visserligen har då Audi (2018), Mercedes (också 2018) och Volvo (2019) redan lanserat sina första elbilar, men den stora – jag höll på att skriva strömmen – vågen av elbilar kommer ytterligare något år senare.

Dit hör Volkswagen ID och suv-varianten ID Crozz, som lanseras just 2020 till ett pris som beskrivs som mycket attraktivt. Räkna med under 300.000 kronor i Sverige.
Räckvidden är upp till 60 mil, precis som för BMW i Vision Dynamics, som kommer att heta i5 eller möjligen i4.

"Vi arbetar mycket hårt med att få den i ett produktionsfärdigt utförande. Eftersom det handlar om en bil utan avgaser vill vi att också designen ska vara ren, med enkla linjer", sa BMW:s designchef Adrian van Hooydonk när jag träffade honom i montern efter premiären.

Mercedes kommer med sin första elbil 2018, en suv, men i Frankfurt premiärvisades EQA – alltså nästa generation av A-klassen, med eldrift och räckvidd på 40 mil.

Renault visade konceptbilen Symbioz som ligger längre bort i tiden, där tanken är att man ska köra bilen ända in i vardagsrummet och sedan använda sätena som tv-fåtöljer.
Kreativt, men knappast särskilt verklighetsnära. Vad gör man med alla höstlöv som fastnat på däcken, till exempel?

Men medan många pratar eldrift och visar fantasifulla konceptbilar finns det faktiskt ett märke som redan nu elektrifierat halva sin försäljning i Europa – Toyota.

Totalt har 1,5 miljoner hybrider sålts i Europa och i programmet finns nu 16 olika modeller. Och satsningen på hybrider intensifieras ytterligare nu: alla modeller kommer att ha två olika hybridsystem för kunden att välja mellan, en ekonomisk och en sportig. Som exempel kan C-HR, som i dag har en effekt på 122 hk, nästa år också att kunna köpas också med en motoreffekt på 150-160 hk.

Men vi som gått och väntat på en mindre och billigare vätgasdriven bränslecellmodell från Toyota lär få vänta i flera år. Först kommer en ny Mirai, sedan en Lexus och först därefter den mindre modellen.

Här i Frankfurt ställde Hondas ut sin bränslecellbil, medan Hyundai lät sin nya modell stanna hemma i Sydkorea.

Däremot hade Mercedes äntligen premiär på sin bränslecellbil, baserad på GLXC, som dessutom är en laddhybrid. Trots de dubbla bränsletankarna ska den inte väga mer än laddhybridsversionen av GLC.

Klarar fyra mil på batterierna, 44 mil på vätgasen – och drivs alltid av samma elmotor.
En smart, men ingen billig, lösning.

Tyck till