ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Fler väljer körkort utan växel

  • Erik Larsson, trafiklärare på Kramérs Trafikskola. Foto: Cicci Jonson/TT

Trenden att ta körkort enbart för automatväxlad bil växer allt starkare i Sverige. I fjol var över var tionde uppkörning för automatkörkort. Men automatkörarna är betydligt sämre på att klara provet.

Hos Kramérs trafikskola i centrala Göteborg har trycket på att köra automat ökat.
”Det märker vi tydligt”, säger utbildningsledaren Erik Larsson som tror att det kommer bli ännu fler.

”Växeln är ju ett störningsmoment och egentligen onödig när man tänker på att utvecklingen går mot fler automatväxlade bilar och trenden med elbilar där alla är automater”, säger han.

En av de elever som har valt att ta ett körkort med automat är Elin Achilles, 27 år. Hon övningskörde när hon var yngre, men det rann ut i sanden.

”Det är en extra stress med manuell växel som jag gärna slipper. Fast mamma och andra i släkten har tjatat om att jag ska ta vad de kallar är ett riktigt körkort. Det går ju att komplettera med en ny uppkörning sedan om jag skulle vilja. Men det tror jag aldrig att jag gör”, säger hon och sätter sig i övningskörningsbilen.

Det är många som tänker som hon och hoppar över momentet med att trampa ner koppling, lägga in rätt växel och bekymra sig över av dragläget vid rödljus.

Enligt Trafikverkets statistik var det 5 procent som körde upp för automatkörkort 2013. Andelen har ökat stadigt varje år och i fjol var det 12 procent.

Försäljningsstatistiken för nya bilar visar också hur allt fler väljer automat. 2013 var 40,5 procent av nyregistrerade bilar automatväxlade, i fjol hade den andelen stigit till drygt 56 procent och hittills i år, januari–juli, är det 62 procent, enligt branschorganisationen Bil Swedens siffror.

Volvo, som säljer mest i Sverige, ligger ännu högre – 83 procent i år och för till exempel V90 är det över 90 procent och XC60 säljs nästan uteslutande med automat.

Att det är en majoritet nya bilar som är automatväxlade har skapat en ny nisch hos hyrbilsfirmorna för dem som trots allt fortfarande vill ha ett körkort för manuell växellåda.

”Vi hyr ut bilar för övningskörning för ungdomar från 16 år som kör med handledare och där har vi märkt en ökad efterfrågan på manuella bilar. Då har man bara automat i hemmet, men vill lära sig köra manuellt”, säger Anders Tärnell, marknadschef på Hertz.

Sveriges Trafikskolors Riksförbund, STR, tycker att det är hög tid att diskutera om man ska ha kvar villkoret med automat i körkortet. I dag är det EU-lagstiftning som styr.

”Vi är inne i en stor omvandling där bilflottan förändras. Det borde räcka med att ha tagit ett antal lektioner med manuell växellåda för att ha koll på tekniken”, säger förbundsordföranden Berit Johansson.

De som tror att automatuppkörarna klarar uppkörningen extra lätt tror fel. Statistiken visar tvärtom att godkännandegraden är mycket lägre. I fjol var det endast 33 procent av automatuppkörningarna som blev godkända, jämfört med 49 procent för de som växlade manuellt.

”I rimlighetens namn borde fler automatuppkörningar godkännas och vi vet inte varför det ser ut som det gör”, säger Per-Olof Nilsson, verksamhetsutvecklare inom förarprov på Trafikverket.

Flera hypoteser lyfts fram.

”Man kan invaggas i en falsk lätthetskänsla och tro att det är enkelt och då kanske man försummar andra kunskaper som trafikregler och hur man handskas med övrig trafik. Det kan också vara så att det är personer som känner sig extra osäkra som väljer automat”, säger Per-Olof Nilsson.

Tyck till