ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Elbilen - en riktig klimatbov

Din elbil kan vara en större klimatbov än din gamla fossilbil. Anledningen är den resurskrävande tillverkningen. Det visar svensk forskning.

”Använder du inte elbilen är det bara en hög med exklusiva material”, säger doktoranden Katja Tasala Gradin.

Själva tillverkningen av en elbil ger mycket mer utsläpp av växthusgaser än vad tillverkningen av en fossildriven bil ger. Därför kan det, enligt Katja Tasala Gradin som forskar på produkters totala miljöpåverkan vid Kungliga Tekniska Högskolan (KTH), i vissa fall vara bättre att behålla sin gamla fossildrivna bil, istället för att köpa en elbil. 

”Det beror på hur mycket man använder den, det handlar om hur många kilometer bilen går under sin livstid. Ska man köra långt – välj en elbil. Ska man köra lite – då är det bättre att behålla gamla bilen”, säger Katja Tasala Gradin.

Många menar att det är litiumjonbatteriet som finns i hybridbilar och elbilar, som är den största boven. Men det är inte allt, menar Katja Tasala Gradin.

”Det som är mest miljöförstörande är de många olika materialen som krävs för elmotorn. Det är många jordartsmetaller som behövs – när de bryts krävs enorma mängder energi och vatten, och brytningsprocessen frigör även radioaktiva ämnen som ligger i jordlagren. Så det krävs mycket specialtekniker, vilket är enormt miljöpåfrestande.”

För en vanlig förbränningsbil som går på diesel eller bensin, är tillverkningsprocessen endast 10 procent av miljöpåverkan. 70-90 procent av miljöpåverkan för en vanlig bil ligger på användningen, berättar Katja Tasala Gradin.

Hur klimatsmutsig elbilen är handlar också om med vilken energi bilen är tillverkad. Att tysk brunkol har använts till elen som används vid produktionen av en elbil, är inte helt rätt att rättfärdiga, jämfört med om sol-, vatten- eller vindel används, menar Katja Tasala Gradin.

Enligt henne är det dock alltid bäst att låta bilen stå, eller låta bli att köpa en bil i överhuvudtaget om man vill värna klimatet.

”Det bästa är alltid att åka kollektivt. Om du måste köra mycket eller bor på landet – då är elbilen ett bättre svar på behovet. Men om du köper en elbil och parkerar den på gatan är det en riktig miljöbov”.

Trots elbilarnas stora klimatavtryck vid produktionen tror Motormännens Riksförbund att hybrid- och elbilar är framtiden. Men enligt Fredrik Daveby, vd på Motormännen,
behövs det satsas mer på att utveckla miljöbilarnas teknik och hållbarhet. Många miljöbilar är väldigt dyra, vilket gör att konsumenter väljer bort dem.

”Det funkar så att pengar dras till volym – så länge som fossilbilen är förhärskande så har pengarna gått till att förbättra den tekniken och skapa snåla och miljösmarta bilar på förbränningssidan”, säger Fredrik Daveby.

Tyck till