ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Efter regeringens besked - här förbjuds fossildrivna bilar

  • Foto: TT

Regeringens besked i tisdags innebär att kommunerna får fritt fram att införa miljözoner och förbjuda diesel- och bensinbilar i vissa stadsdelar. I bland annat Stockholm planeras nu för miljözonerna för fullt. Här är listan som visar om din bil berörs av förbuden.

Transportstyrelsens förslag om miljözoner har fått både ris och ros det senaste året och i Stockholm, som är den stad som kommer att påverkas mest av bilförbuden, har tonläget varit högt. Det var under tisdagens riksdagsöppnande som statusen ändrades från förslag till verklighet då statsminister Stefan Löfven meddelade att kommuner nu får rätt att införa miljözoner där det kan bli förbjudet att köra både äldre bensin- och dieseldrivna personbilar.

Daniel Helldén (MP) är trafikborgarråd i Stockholm stad och har länge varit en öppen förespråkare för miljözoner. Han säger att beskedet gör honom glad.

"Det här är väldigt bra nyheter för oss stockholmare. Luften här är rent ut sagt farlig på vissa gator så det är dags att vi gör något."

Är det hundra procent säkert att det blir miljözoner i Stockholm?
"Att det kommer att bli av är garanterat. Alla partier är överens om att vi behöver införa miljözoner här. Nu ska vi även komma överens om omfattningen".

Di har tidigare rapporterat om resultatet från en fallstudie gjord av Transportstyrelsen. Där undersöktes konsekvenserna av att Gamla stan blev en miljözon med klass 3, där alla typer av fossildrivna bilar är förbjudna, och att resten av Stockholms innerstad blev en miljözon med klass 2, där fossildrivna bilar före en viss årsmodell är förbjudna. Enligt fallstudien uppskattades det att kostnaden för 80 procent av hushållen att byta bil uppgår till 9,4 miljarder kronor.  

"Studien som gjordes av Transportstyrelsen var bara ett exempel och det är inte alls säkert att zonerna blir i en sådan stor omfattning. När vi fått mer detaljerade direktiv från regeringen kommer vi att kunna ta beslut och då kommer vi även att väga in hur höga utsläppshalterna är i de olika stadsdelarna", säger Daniel Helldén.

Många känner att de har lurats till att köpa en dieselbil med tidigare beskattningssystem. Vad säger du till dem?
"Jag förstår att folk känner sig lurade men här tycker jag att det är upp till bilbranschen att ta sitt ansvar och ersätta köparna när de inte har varit öppna med hur stora bilarnas utsläpp har varit. Till exempel subventionerar Volkswagen i Storbritannien den som vill byta in sin dieselbil. Det är ett bra exempel."

I Göteborg är tonen en annan. Johan Nyhus (S), trafikkommunalråd, tycker inte att det i dagsläget är aktuellt med miljözoner i Göteborg.

"Alla verktyg som vi får är bra eftersom alla kommuners problem ser olika ut, men för att jag ska stötta ett införande av miljözoner i Göteborg krävs det att jag får svar på många frågor. Vad blir konsekvenserna miljömässigt kontra socioekonomiskt till exempel? Majoriteten av svenskarna har inte råd att gå och köpa en ny bil. Det är problematiskt om det blir en klassfråga vem som har råd att köra bil i städer".

Men även Göteborg har väl problem med för höga utsläppshalter?
"Det finns ingen stad som inte har problem med utsläpp. Jag använder mig hellre av morot än av piska. Vi har fått använda piskan här också när vi införde trängselskatt, men fokuset ska vara att pusha människor i rätt riktning. Till exempel satsar vi på bättre och billigare kollektivtrafik. Det gäller att vara uppfinningsrik. Varför ger vi till exempel inte bidrag till människor som samåker?".

https://infogr.am/sa-fungerar-klassificeringen-av-dieselbilar-1g0gmj18vknnm1q

Tyck till