ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

De sju viktigaste hoten mot Tesla

  • REDO FÖR MOTSTÅND? Teslas grundare Elon Musk har sju stora utmaningar för sin elbil. Det skriver Di:s Håkan Matson. Foto: Marcio Jose Sanchez

Teslas resultat för första kvartalet 2017 ger en kort glimt av framtiden, men säger långt ifrån allt.
Någon gång i framtiden når Tesla sanningens minut, då alla oklarheter måste redas ut, alla frågor besvaras, all finansiell huvudvärk övervinnas, alla investerare tillfredställas.
Di har sammanställt de sju viktigaste utmaningarna – eller hoten? – för bilvärldens mest hajpade tillverkare.

Analysen är skriven innan rapporten för första kvartalet släppts, vilket sker under onsdagskvällen.

1. LADDNINGEN
En av Teslas stora konkurrensfördelar har varit det egna nätet av laddare, där de snabbaste, superchargers, har kunnat leverera 135 kW. Inga andra elbilar har haft tillgång till laddnätet, eftersom kontakterna inte passar.

Men i höstas kom nyheten att Volkswagen, BMW, Daimler och Ford har beslutat att bygga ett nätverk av tusentals snabbladdare i Europa till 2020. De har valt standarden CCS (Combined Charging System), som ska kunna leverera upp till 350 kW, mer än dubbelt så mycket som Teslas Superchargers. Men Teslas bilar kommer inte att kunna laddas i det nya nätet, om de inte förses med ny teknik. I USA avser Volkswagens nybildade dotterbolag Electrify America att bygga fler än 2 500 laddstationer under de kommande tio åren, en satsning på runt 18 miljarder kronor.

Teslas motdrag kom häromveckan: antalet egna superchargers ska fördubblas till 10 000 under 2017 – något som anstränger finanserna ytterligare.

 

2. FINANSERNA
Inför Teslas börsvärde – högre än Fords, i början av veckan åter högre än General Motors – kan man bara kapitulera. Det bygger över huvud taget inte på normala eller nyktra analyser, utan på aktiemarknadens starkaste inre drivkraft: känslor och förväntningar.

Glöm ständiga förluster, stora skulder och tekniska mått som p/e-tal. Anhängarna tror att Teslas årsvolym ska växa till 5 miljoner bilar år 2025 och 7–10 miljoner bilar från år 2030, vilket skulle göra Tesla till en av världens största biltillverkare.

Många investerare ser Tesla som ett nytt Apple eller Amazon och det gäller att kliva på tåget så tidigt som möjligt, i en tro att en gynnsam kursutveckling fortfarande ligger i framtiden och inte redan har hänt. Men naturligtvis är inte investerarnas tålamod med de upprepade förlusterna oändligt.

Bolaget har visat vinst bara under två kvartal under de senaste fem åren, vilket onekligen torpederar alla jämförelser med exempelvis Apple.

 

3. VOLYMÖKNINGEN
Huvudägaren Elon Musk hävdade i fjol att Tesla ska sälja 500 000 bilar redan nästa år. Lanseringen av Model 3, som ska börja tillverkas i juli i år, är nyckeln i den våldsamma expansionen. Men att så snabbt öka produktionen från fjolårets 83 922 bilar blir oerhört tufft.

Nu är Musks löften om volymtillväxt inte alltid att lita på. Enligt Wall Street Journal, som räknat, har Tesla bommat tio av sina mål med i snitt ett år. En av hemligheterna med den snabba lanseringen av Model 3 är, enligt Musk, att bilen ska sättas direkt i produktion, utan alla de omfattande och tidskrävande testprogram som traditionellt används inom bilindustrin.

Här finns uppenbara risker att kvaliteten eftersätts och en bil är trots allt – och till skillnad från ett datorprogram – en komplicerad teknisk produkt som ska fungera i alla förhållanden.

Redan nu har Tesla kommit ut högst mediokert i olika kvalitetsundersökningar i USA, men när kvalitetsmätningsföretaget JD Powers gjorde en specialrapport om märket blev slutsatsen att ägarna av bilarna är ”immuna” mot kvalitetsproblemen: de medger en massa fel, men älskar bilarna ändå.

 

4. MUSK APTIT - ELLER VIDLYFTIGHET
Elon Musk rusar på och vill göra allt. Bygga elbilar, bygga batterifabrik (världens största), skicka människor till Mars (redan 2022!), bygga en tunnel under Los Angeles, vara vd eller ordförande i Tesla, Solar City och Space X (samtidigt) och delta i Donalds Trumps rådgivande grupp.

Vad han också gör, men kanske inte vill, är att bråka med tyska metallfacket IG Metall om lönerna i det nyinköpta automationsbolaget Grohmann, sparka den tidigare chefen Klaus Grohmann ur bolaget och fajtas med några av investerarna om makten i Tesla.

En grupp med fem institutioner kräver att få in nya styrelsemedlemmar. I bolagets styrelse har nämligen fem av de sex medlemmarna band till Musk, antingen professionella eller genom att vara släkt (hans bror Kimbal).

Två av Musks kusiner sitter för övrigt i Solar Citys ledning. Elon Musks sprudlande idérikedom är givetvis det som också attraherar omvärlden – och aktiemarknaden – men i takt med att hans företag växer får han också svårare att själv kontrollera allt som händer.

När något går honom emot är han, likt en viss president, snabb att reagera, aningen infantilt, via Twitter. Till de aktieägare som kräver ändringar av styrelsen svarade han nyligen att de skulle köpa aktier i Ford i stället.

 

5. KONKURRENTERNA I VÄST
Alla biltillverkare satsar nu på elektrifiering – och några kör snabbare än andra. Världens största tillverkare, Volkswagen, har i spåren av ”dieselgate” gjort en dramatisk helomvändning och gruppens olika märken ska lansera 30 olika elbilar fram till 2025.

På bilsalongen i Shanghai för några veckor sedan visades konceptbilar från VW, Skoda och Audi – som lanserar en bil redan nästa år. Mercedes har startat ett särskilt dottermärke, EQ, för elbilar, Jaguar lanserar snart E-Pace, BMW kommer med ytterligare en i-modell,

Volvo har tydligen bytt fot i sin satsning och satsar 2019 på den lilla elbilen först, men en större har också utlovats. Det kommer alltså att finnas alternativ till Tesla på prestigemarknaden, men om nya köpare strömmar till på allvar – vilket de ännu inte gjort – finns det plats för alla.

Tesla-fantasterna vill inte ha ett annat märke. Det är som att be en Apple-fantast att byta till Samsung.

 

6. DE TEKNISKA MYTERNA
Nyckeln i Teslas bilar är givetvis batterierna. Men det är Panasonic som har tillverkat själva cellerna. Teslas avgörande insats – redan 2006 – var hur de var förpackade. Grundtekniken som används till samtliga batterier i elbilar i världen är fortfarande densamma: litium-jon.

Tesla har också gjort ett stort nummer av sina självkörande funktioner, men tvingades häromåret att backa efter några uppmärksammade olyckor. Nu hävdar bolaget att bilarna ska säljas med hårdvara som klarar den sista nivån, 5, för självkörande bilar. Men den nya tekniken är kraftigt försenad och Tesla har stämts av köpare som anklagar bolaget för att ha blivit ”beta-testare av halvfärdig mjukvara som gör bilarna farliga”. Av samma orsak sänkte mäktiga Consumer Reports nyligen säkerhetsbetyget för Teslas bilar.

Och när Navigant Research nyligen rankade vilka av 18 företag som kommit längst på området tog Ford förstaplatsen, medan Tesla inte ens var bland de tio första.

 

7. KONKURRENTERNA I ÖST
Här tänker vi inte främst på Sydkorea (Huyndai och Kia säljer redan elbilar) eller Japan (Nissan Leaf är världens mest sålda elbil, Toyota lanserar sin elbil om ett par år). Nej, utmaningen för Tesla finns i Kina, världens största och fortfarande växande bilmarknad. Tesla har ingen fabrik i Kina och bilarna måste importeras med 25 procents tull.

Flera kinesiska tillverkare har nu beslutat sig för att prickskjuta mot Model 3 och lanserar bilar i samma prisklass – mellan 300 000 och 400 000 kronor. Volvo Cars förre Kina-chef Freeman Shen står bakom WM Motors, som lanserar en bil som ska konkurrera med Model 3 nästa höst, men samma strategi kunde ses på bilsalongen i Shanghai nyligen från okända tillverkare som Future Mobility och Singulato Motors.

Det kanske mest intressanta är att alla tre tänker slåss inte bara med lägre kostnader tack vare lokal tillverkning, utan framför allt genom att vara lyxigare än Tesla.

Tyck till