ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Budgetsuven får noll i betyg

  • Bilen på bilden är inte samma modell som säljs i Indien.

I Indien säljer Renault en avskalad variant av sin budgetsuv Duster som är livsfarlig. Helt utan krockkuddar får den noll stjärnor i det internationella krocktestet Global NCAP.

Den kompakta suven Duster säljs på en rad marknader över världen, ibland som Renault ibland som Dacia vilket gäller i Sverige. När den kom 2010 kritiserades den för bristande säkerhet och att viktig säkerhetsutrustning inte var standard. För den europeiska marknaden har modellen ryckt upp sig något, men den når inte mer än tre stjärnor i Euro NCAP –  vilket är ett klart underbetyg med tanke på att de flesta bilar numera siktar på full pott som är fem stjärnor.

I Indien saknas allmänna säkerhetsföreskrifter för fordon och där säljs Duster i en billig version som helt saknar krockkuddar. Resultatet i Global NCAP:s frontalkrocktest, som publicerades på onsdagen, är förödande uselt. På krockfilmen ser man hur huven skrynklas ihop och hur krockdockan i förarsätet kastas fram och slår huvudet hårt i ratten. Skadorna på föraren skulle ha blivit oaccaptabla, skriver Global NCAP, och tar upp hur dåligt bilen skyddar huvud, bröstkorg och knän. Karossen bedöms vara ostadig och klarar inte mer belastning. 

Därför blir betyget för vuxenskydd föga smickrande noll stjärnor. För barnen i baksätet får bilen betyget två stjärnor.

På Renaults uppmaning har Global NCAP också testat med krockkudde för föraren som tillval och då nådde man nivån tre stjärnor. Krockkudden visade sig dock vara mindre än den som Duster är utrustad med i till exempel Sydamerika och gav ett sämre skydd.

Det här är andra gången som Renault havererar i krocktester med en bil på den indiska marknaden. Betyget för Kwid var lika uselt när den testades i fjol. 

Indiska bilar började krocktestas så nyligen som 2014. Förra året var det fem modeller som fick noll stjärnor. Förutom Kwid även Maruti Suzuki Celerio och Eeco, Hyundai Eon och Mahindra Scorpio.

Rohit Baluja, som är chef för det indiska trafiksäkerhetsinstitutet, är missnöjd.

"Indiska konsumenter bör inte längre ses som andra klassens konsumenter av globala tillverkare som uppnår hög säkerhetsnivå på andra marknader", säger han i ett pressmeddelande

Enligt uppgifter i indisk press arbetar den indiska regeringen med att införa riktlinjer för fordonssäkerhet senare i år.

 

Tyck till