ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

BMW växlar upp i realtid

  • Hildegard Wortmann Foto: Karin Olander

FRANKFURT. Biltillverkarna har insett att nya köpare finns på sociala medier.
Hundraåringen BMW har med Hildegard Wortmann som varumärkesansvarig ökat fokus på digital närvaro.

”Uppdateringarna måste göras i realtid. Man får inte ha sena poster”, säger hon.

Digitaliseringen går som ett spjut genom hela bilindustrin, förutom i själva i bilarna också alltmer i marknadsföringen. Kampen om köparna utspelas på flera platser där digitala plattformar och sociala medier blir allt viktigare.

”Vi startade mässan i Frankfurt med en konferens som gästades av 700 personer, men det var 200.000 som följde vår livestream. Det är fantastiskt att kunna nå ut på det sättet”, säger Hildegard Wortmann när Di träffar henne i BMW:s monter på bilmässan.

Volkswagens försäljnings- och marknadschef Jürgen Stackmann, som varit i bilindustrin i snart 30 år, både inom Ford och VW, strävar efter att göra den jättelika bilkoncernen mer digital och interaktiv. Han fick sin nuvarande chefspost efter att dieselskandalen uppdagades för två år sedan.

Som förste och ende i företagsledningen twittrar han. En idé som först möttes av förvåning från övriga ledningen, men som nu rullar på.

”Jag gör det för att lära mig och för att Volkswagen måste bli snabbare. Efter dieselfrågan kom upp kunde det ta en vecka för ett mejl från en kund att nå mig och sedan tog det en vecka till för mejlet att bli godkänt att skickas som svar”, säger 56-årige Jürgen Stackmann.

Till sin hjälp har han ett par personer och det han skriver måste först godkännas av juridisk expertis. Men för VW är det ändå ett mycket högre tempo än man varit van vid.
Hildegard Wortmann är med sina 50 år inte heller uppvuxen med den digitala tekniken, men har omfamnat den helt och fullt.

Hon brinner för att sprida varumärket och ser att sociala medier öppnar dörrar på ett annat sätt. Inte minst för att locka millenniumgenerationen som inte har samma syn på bilägande som tidigare generationer och inte tar del av information på samma sätt. De är generellt mindre intresserade av tv och tryckta medier och är mer på sociala medier.

”Vi måste se till att ha kontakt med dem och vara där de är och det är inte alltid på bilmässorna”, säger Hildegard Wortmann.

Viktigast bland sociala medier för BMW är Instagram där man är störst bland biltillverkarna med 13,2 miljoner följare på det officiella kontot. Där läggs bilder och filmer ut och framför allt kan alla bilentusiaster tagga BMW och lägga upp sina egna bilder och ventilera sina tankar. BMW får därmed följarna att skapa ännu mer marknadsföring helt gratis.
I det stora informationsflödet finns också sådant som BMW själva inte skyltar med – som filmer där vd:n Harald Krueger rasar ihop mitt under presskonferensen på Frankfurtmässan för två år sedan och kritik mot märket.

Att uppdateringar sker i realtid är centralt när Hildegard Wortmann pratar om sociala medier.

”När vi har ett event är det många som går ut i sina sociala medier och sänder live. Då kan inte vi komma långt efter med en uppdatering. Vi måste vara relevanta och underhållande”, säger hon.

Lanseringen av vissa bilmodeller har hon valt att lägga på platser som passar den bilen – fast det varit udda val för en klassisk billansering. Som när M5 visades på en dataspelsgala i Köln. Där fanns många Instagramanvändare som spred bilder.

Det senaste året har hon sett till att styra om marknadsavdelningen.

”Vi jobbar inte alls på samma sätt som förut utan är mer inriktade mot innehåll än funktion. Vi är mer som redaktioner med möten där vi utgår från vilka ämnen som är stora på sociala medier och sedan kan vi genast agera utifrån det”, säger hon.

All aktivitet på sociala medier följs noga.

”Vi har inrättat ett slags kommandorum med skärmar där man kan följa vilka olika ämnen som dominerar”, säger hon.

Hildegard Wortmann har varit på BMW sedan 1998, dit hon kom efter åtta år på Unilever och Calvin Klein där hon bland annat varit marknadsansvarig. På BMW finns en framgångsrik återlansering av Mini bland hennes meriter och hon har klättrat i den till stora delar manliga hierarkin. Hon är förvisso trött på att få frågor om kvinnor i bilindustrin, samtidigt som hon gärna vill se fler kvinnor komma in. Men inte kvoteras.

”Det är inte tillräckligt med kvinnor i branschen och det är synd eftersom det är en så spännande värld. Jag hoppas att fler kvinnor kan känna sig motiverade”, säger hon.

På BMW:s presskonferens var det, som på i stort sett alla presentationer under Frankfurtsalongen, elektrifieringen som var den röda tråden.

För att riktigt pränta in hos alla att det är elektrifiering som gäller så stod det skrivet med stora bokstäver bakom de nya konceptbilarna som visades – en eldriven fyradörrars coupé och en helt elektrisk Mini.

BMW ska fortsätta att andas lyx. Det är Hildegard Wortmann noga med. Samtidigt vill hon att det ska vara en modern form av lyx med attityd och mycket känslor – där märket blir viktigt för ens livsstil. Hon drar paralleller till modeindustrin.

”Hela bilindustrin står inför en stor förändring och där ser jag att märket och vad det står för är en nyckel för att guida kunderna”, säger hon.

Tyck till