ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Bilverkstäderna vill rensa upp i träsket

  • Foto: TT

Efter att fusk och dålig service blivit allt vanligare har bilverkstäderna stått i konsumentminister Per Bolunds skottglugg. För att slippa tvingande lagstiftning vill nu branschen lösa problemen på egen hand. Bättring ska genom en helt ny kvalitetsmärkning.

Efter att fusk och undermålig service upptäckts i bilverkstadsbranschen hotade finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund (MP) häromåret med tvingande lagstiftning. Problemen bestod bland annat i att verkstäder tog betalt för service som aldrig hade utförts och att allvarliga fel inte upptäcktes i fordonens mekanik.

Men nu har branschen själva tagit initiativ till en kvalitetsmärkning, "Godkänd bilverkstad", som ska fungera som en vägledning för konsumenterna.

”Vi ser det som en möjlighet att rensa upp samtidigt som vi värnar om den sunda konkurrensen”, säger Ulf Stefansson, jurist på Sveriges fordonsverkstäders förening, SFVF.

SFVF organiserar 3.500 av de ungefär 7.000 bilverkstäder som finns i Sverige och märkningen ska lanseras senare i höst.

Kontrollerna ska enligt SFVF själva likna kommunernas tillsyn av livsmedelsbutiker och restauranger. Det kommer bland annat att ske genom oanmälda stickprovskontroller hos verkstäderna, utförda av en oberoende tredjepart.

”Godkänd bilverkstad består till cirka 60 procent av tvingande lagstiftning. Resterande del är rutiner som alla seriösa verkstäder följer redan i dag. Men vissa aktörer har en ganska lång väg att gå”, säger Bo Ericsson, vd på SFVF.

Efter stickprovskontrollerna kommer bilverkstäderna få omedelbar återkoppling för att kunna åtgärda eventuella brister. Ambitionen är också att resultaten ska publiceras på nätet för allmänheten att beskåda, så att konsumenterna kan väga in alla aspekter innan de väljer var de vill reparera sin bil.

Finansmarknads- och konsumentminister Per Bolund var försiktigt positiv efter att ha hört om branschens planer på självreglering.

”Det har funnits problem som har varit helt oacceptabla. Därför har jag gett branschen möjligheten att komma med egna åtgärder. Nu ska vi följa detta och se var det landar och vilket genomslag det får”, säger han.

Tidigare har Di rapporterat att 1.600 verkstäder slagit igen på bara tio år. Särskilt hårt drabbade har de mindre verkstäderna på landsbygden varit. Den nya kvalitetsmärkningen kommer knappast att stoppa utslagningen, medger både SFVF och Per Bolund.

”Väldigt avancerade reparationer av de nya, mest tekniskt avancerade, modellerna kommer kanske inte alla verkstäder klara av att erbjuda framöver. Men om jag går med min äldre, begagnade bil till en mindre verkstad ska jag varsomhelst i Sverige känna trygghet att reparationerna sköts på ett schysst sätt”, säger Per Bolund.

Med stöd från branschorganisationen SFVF menar dock Per Bolund att gallringen är naturlig, eftersom tekniken i de nya bilarna hela tiden blir mer komplicerad. Mindre aktörer kommer inte att mäkta med de stora investeringar i verktyg och utrustning som krävs för att erbjuda rätt service, lyder konsensus.

Konsumentministern klargör samtidigt att tålamodet med "Godkänd bilverkstad" inte räcker hur länge som helst. Hotet om tvingande lagstiftning är ännu inte undanblåst, betonar han.

”Det här måste verkligen ge effekt i form av mindre fel och brister. Och det bör man fixa inom det närmsta året efter lanseringen”, säger Per Bolund (MP).

Tyck till