ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Biltest: Volvos nya bil imponerar

BARCELONA. Första provkörningen av nya Volvo XC60 kan sammanfattas med ett enda ord: imponerande.

Bilen träffar rätt på i stort sett alla punkter – hög säkerhet, god komfort, modern design.
Men det som överraskar allra mest är att XC60 är så rolig att köra.

Di har som en av de första tidningarna i världen fått möjlighet att testa nya XC60 på vägar runt Barcelona, dit lanseringen av den nya modellen förlagts.

Jag har kört XC60 med både dieselmotor på 235 hk (D5) och bensinmotor (T6) på 320, båda försedda med fyrhjulsdrift och i kombination med åttaväxlad automatlåda.

Detta är, tillsammans med laddhybriden T8, toppversionerna av modellen, men senare i höst kommer svagare alternativ – och även såväl manuell låda som en version med framhjulsdrift. Även om Volvo helst vill sälja fyrhjulsdrift, som ger bättre marginal, väntas 40 procent av kunderna globalt att välja framhjulsdrift.

Foto: Di.

XC60 kan ses som en krympt XC90. Den är byggd på samma bottenplatta, SPA, och har samma grundteknik – och för övrigt samma motorprogram.

Någonstans kring 60-70 procent av komponenterna är gemensamma, men å andra sidan har en hel del uppdaterats eller förändrats till XC60.

Jag upplever till exempel att skillnaden mellan de olika körprogrammen Comfort och Dynamic är större än i XC90 – och att styrhjälpen Lane Keeping Aid inte är lika irriterande brutal som i S90/V90.

Som förare känner man sig direkt ha kontroll av XC60, inte minst beroende på att styrningen är en av de allra bästa egenskaperna hos bilen.

Foto: Di.

Väl avvägd mellan precision och komfort, föraren har full kontroll och kan köra aktivt på kurviga vägar, men ändå få en vilsam färd på motorväg rakt fram. Inga nervösa tendenser alls.

Väggreppet är minst lika imponerande. På kurvig väg visar XC60 inga tendenser alls till att överraska föraren, utan biter envist fast i asfalten.

Räknar man bort rena racingversioner av Volvos modeller, utvecklade av Polestar, vill jag påstå att ingen Volvo har varit roligare att köra än nya XC60.

Att dieselmotorns momentkurva når sin topp – 480 Nm – redan vid 1.750 varv bidrar till det, med en mycket fin gasrespons.

Samtidigt är komforten utmärkt.

Chassiet sväljer problemlöst ojämnheter och gungar lätt i Comfort-läget, något som jag upplever som enbart angenämt. Nu ska sägas att testbilarna var försedda med luftfjädring, som är extrautrustning, och jag vill gärna veta hur XC60 uppträder på stålchassi.
På spanska, släta vägar är ljudnivån dessutom oerhört låg. Återstår dock att testa på hårdare och dubbslitna vägar i Sverige, så också av det skälet får komfortbetyget bli en smula avvaktande.

Framsätena är hämtade från XC90, vilket ger god sittkomfort, och äntligen har XC60 fått ett generöst baksäte, något som den utgående modellen faktiskt inte har. Förklaringen är att avståndet mellan hjulaxlarna har ökat med drygt nio centimeter.

Foto: Di.

Det är alltså svårt att hitta några allvarliga invändningar mot nya XC60. En del kunder säkert kommer dock att avskräckas av priserna, alldeles särskilt om de jämför med alla rabatterade erbjudanden på utgående XC60.

De versioner vi har testat kostar från 465.900 kronor (D5 AWD), respektive 491.900 kronor (T6 AWD). Det kan se saftigt ut, men är samtidigt ungefär var de tyska konkurrenternas motsvarande modeller hamnar. Volvo har nu definitivt tagit klivet upp i bilvärldens finrum – och nya XC60 är bara ytterligare en bekräftelse på det.

Tyck till