ANNONS:
Till Di.se
Start Bil

Bilförsäljningen går mot rekordår

  • Foto: Janerik Henriksson/TT

Svenskarna fortsätter att vallfärda till bilhallarna. I juli passerade nyregistreringen av personbilar ännu en milstolpe, enligt branschorganisationen Bil Sweden, som spår att 2017 kommer att bli ett rekordår för fordonsindustrin.

Den svenska bilmarknaden fortsätter att gå på högvarv. Under juli ökade nyregistreringarna av personbilar med 2,2 procent jämfört med samma månad förra året, enligt branschorganisationen Bil Sweden. 

”Det är en spegling av att aktiebolaget Sverige mår bra. Individen är trygg med sin ekonomi och man vet att bostaden har gått upp i pris. De allra flesta har jobb och antalet varsel är rekordlåga ur ett femårsperspektiv. Man unnar sig helt enkelt en ny, säkrare bil och bidrar till en bättre miljö”, säger Bertil Moldén, vd på Bil Sweden.

Trots semestertider råder det alltså inte stiltje i försäljningen. Nyregistreringarna för personbilar i juli var de näst högsta någonsin. Sammanlagt registrerades det 24.722 personbilar hos Transportstyrelsen föregående månad – vilket går att jämföra med 24.197 i juli 2016.

”Industrisemestern förekommer inte allt på samma sätt längre. Månaderna blir allt mer lika”, säger Bertil Moldén.

Hittills i år har registreringarna ökat med 3,1 procent, från 211.788 nya personbilar i fjol till 218.252 stycken mellan januari och juli 2017.

”Sedan internet etablerats och EU blivit en del av vår vardag har biltillverkarna varken kunnat eller vågat höja sina priser. Kunderna har därmed fått mer värde för sina pengar, framförallt vad gäller säkerhetsinnehållet med minskade utsläpp”, säger Bertil Moldén.

Därmed vidhåller också Bil Sweden sin prognos om att det totalt kommer att säljas 375.000 bilar i Sverige i år. Det skulle i så fall bli det bästa året för fordonsindustrin sedan branschorganisationen startade sina mätningar för 75 år sedan. Och köprallyt ser ut att fortsätta även över nästa år, enligt Bil Sweden.

”Vill du köpa en populär bil nu får du vänta till efter årsskiftet. Skafferiet i orderbanken är inte plundrat – tvärtemot bygger vi fortfarande på orderingången. Under förutsättning att världsekonomin inte påverkas av någon stor dramatisk händelse ser det väldigt bra ut även för 2018”, säger Bertil Moldén.

Samtidigt fortsätter dieseldrivna bilar att vara ett populärt val hos kunderna. Både under juli och hittills i år har varannan ny bil diesel i tanken.

Men samtidigt har fordonstypen fallit i politiskt onåd på grund av höga utsläpp av kväveoxider. Nu finns det i många städer förslag om att införa restriktioner för dieseldrivna bilar i form av till exempel körförbud i utvalda miljözoner.

”Det är viktigt och komma ihåg att dessa restriktioner bara gäller för äldre dieselbilar. Dieselbilar med de senaste miljöklassificeringarna kommer inte att förbjudas någonstans. Om du köper en ny dieselbil i dag kan du köra den i många år till”, säger Bertil Moldén och fortsätter:

”Fordonsindustrin är också en del av lösningen och inte problemet. Vi kommer hela tiden förfina tekniken för att möta de nya kraven.”

Samtidigt som vissa dieselbilar alltså riskerar förbjudas och minska i värde slår lånebolagen nya rekord. Väldigt få människor köper i dagsläget sin bil kontant. Det har fått vissa ekonomer att varna för en lånebubbla i varande.

Men risken för en billånebubbla är starkt överdriven, menar Bertil Moldén.

”Ungefär 60 procent av dieselvolymen är tjänstebilar. Alla de går med garanterade restvärden från leasingbolaget”, säger han.

Även privatleasing har på senare tid ökat i popularitet. Där försäkras restvärdet av återförsäljaren, generalagenten eller fabriken, enligt Bil Sweden.

”Den som lånar för att köpa sin bil belånar ofta sin bostad med bra villkor. Det är ytterst få privatpersoner som omfattas av avbetalningsköp”, säger Bertil Moldén. 

På den generella nybilsmarknaden regerar samtidigt Volvo, vars modeller XC60 och S/V90 i juli sålde allra bäst. Tredjeplatsen bland bästsäljarna gjorde Volkswagen anspråk på med hjälp av sin Golf-modell.

Tyck till