ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Bil

Bättre batteri gör Zoe till vinnare

  • En av elbilens främsta egenskaper är den omedelbara responsen från motorn. Få kan matcha Tesla men motorn i Renault Zoe räcker för att klara vardagen utan problem. Foto: Carl-Johan Lejland

  • Att ladda Renault Zoe från ett vanligt uttag tar cirka ett dygn. Med laddbox kan man få ner tiden till under tre timmar. Snabbladdare kan ge upp till 80 procents laddning på 30 minuter. Foto: Carl-Johan Lejland

  • Reault Zoe saknar premiumkänsla, á la BMW i3, men å andra sidan kostar bilen mindre. Foto: Carl-Johan Lejland

När Di testkörde Renault Zoe för drygt ett år sedan var räckviddsångesten påtaglig. Men efter en uppdatering klarar bilen 30 mil på en laddning.
Så mycket mer behövs inte.

Batteriutvecklingen går framåt och Renault har utan att göra ett större batteri lyckats öka kapaciteten med från 22 till 41 kWh. Det innebär en räckvidd på 40 mil enligt testcykeln och på omkring 30 mil under verkliga förhållanden.

Kör man försiktigt och undviker höga hastigheter på motorväg går det faktiskt att nå lite över 30 mil. När Di, efter snålkörning visserligen, laddar batteriet fullt får vi exempelvis upp en räckvidd på 31 mil. När vi körde modellen för drygt ett år sedan kom vi som mest upp i 13 mil på en laddning.

Det nya batteriet innebär att Zoe är en bil som duger till de allra flesta dagsutflykter och efter en veckas jobbpendling med några längre utflykter är det slående hur väl man klarar bilåkandet med den här nivån på kapacitet.

Den som testat att dra på full gas i en Tesla kan exempelvis vittna om en hisnande känsla. Riktigt så kul är det självklart inte att köra Zoe, som särskilt i Eco-läget blir ganska trög. Men motorn på 68 kW har ändå prestanda för att klara vardagens körning utan problem.

På motorväg upplevs bilen som lite vinglig, men den är å andra sidan väldigt lätt att hantera i stadskörning och på småvägar. Det är också i stan som den passar bäst då färden går föredömligt tyst och bekvämt.

Sittpositionen är hög och det går inte att justera sätena i höjdled eftersom man sitter på batteripaketet. Till bilens nackdelar hör en avsaknad av premiumkänsla, där är exempelvis BMW i3 långt före, men å andra sidan har Zoe ett lägre pris.

Nämnda i3 kostar exempelvis från 364.700 kronor och har då en räckvidd på 20 mil i verklig körning. Med det nya batteriet kostar Renault Zoe från 324 900 kronor. Ett annat intressant alternativ är att man kan köpa bilen, men hyra batteriet. Då blir priset 244 900 kronor plus en batterihyra på från 699 kronor i månaden.

Nästa intressanta konkurrent, som vi dock få vänta på i Sverige, är Opel Ampera-E. Den kommer att bli dyrare än både Zoe och i3, men ha en ”riktig” räckvidd på nästan 40 mil.

Klart är att elbilar med vettig räckvidd till ett pris som inte bara lockar entusiasterna är på gång. Med Zoe har Renault skaffat sig en god position på marknaden. En uppdatering till och räckviddsångesten skulle vara helt borta, för våra 30 mil på en laddning är nog snarare 20 mil när det bli vinter och många minusgrader. Carl-Johan Lejland

Tyck till