ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Här bereds vägen för fossilfri trafik

  • FÅR DIREKTKONTAKT. På en testbana utanför Arlanda har Elways installerat en skena som kan mata 200 kW in i ett elfordon.

Med elskenor i vägen vill Elways göra Sveriges vägtrafik fossilfri.
”Elvägar kan göra elbilen till mer än en nisch”, säger Gunnar Asplund, vd för och grundare av utvecklingsbolaget Elways.

Genom att direktmata 200 kW från skenan till elmotorn behöver fordonet i princip inga batterier. Elways har själv utvecklat släpkontakten som på egen hand söker upp skenan i vägen.

”En gps på fordonet talar om att det finns en elväg och sedan letar en sensor upp skenan”, förklarar Gunnar Asplund.

Just nu testas tekniken på en 350 meter lång testbana i Arlanda, men inom ett år är planen att man ska bygga en 2 kilometer lång skena mellan Arlanda flygplats och Rosersbergs logistikcentrum. Under ett år ska en av Postnords lastbilar trafikera elvägen.

Gunnar Asplund är övertygad om att elvägar är nyckeltekniken för att få en fossilfri fordonsflotta.

”Jag tror inte att elbilar som Tesla kommer att flyga hos allmänheten. Den är jättebra men de tunga och dyra batterierna är nackdelen.”

Bolaget bedömer att det räcker med 20.000 kilometer elväg i Sverige genom att kombinera direktmatning med ett mindre batteri, vilket skulle kosta cirka 100 miljarder kronor.

Det kan jämföras med att Trafikverkets senaste uppskattning av kostnaden för den omdebatterade höghastighetsjärnvägen uppgick till 230 miljarder kronor.

”100 miljarder är i sammanhanget ganska lite pengar. Man kan notera att Sverige importerar bränsle för 60 miljarder kronor per år”, säger Gunnar Asplund.

Projektet att ta fram och testa tekniken finansieras av Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten. Stödet på 50 miljoner kronor delas ut under 3 år.

Den 22 juni i år invigdes Sveriges första elväg utanför Sandviken, ett projekt som också finansieras av Trafikverket, Vinnova och Energimyndigheten. Där direktmatas lastbilar med el från ledningar över vägen.

Gunnar Asplund är dock övertygad om att Elways lösning är att föredra.

”Vi började också med att titta på matning ovanifrån, men droppade det när vi insåg att det bara skulle fungera för den tunga trafiken. Personbilar står för två tredjedelar av vägtrafikutsläppen så ett av våra kriterier var att det skulle fungera även för personbilar”, säger han.

Enligt Gunnar Asplund skulle en helt elektrifierad vägtrafik knappast vara en belastning på svensk elproduktion.

”Vi skulle behöva 25 TWh för all vägtrafik. Det motsvarar ungefär vår elexport förra året. För Sverige vore det här ett litet problem”, säger han.

Tyck till