ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Här går it-utvecklingen på räls

  • TID FÖR FRAMGÅNG. Martin Harari Thuresson från techbolaget 46 Elks som arrangerar torsdagens innovativa tågresa. Foto: Sofia Sabel

Sex extra antenner på tågvagnen ska garantera bra uppkoppling. Det behövs när Nordens första ”trainhack” rullar i väg från Göteborgs central.
Ombord finns runt 30 utvecklare som ska klura ut nya trafiktjänster.

Tågresan till Stockholm tar cirka sex timmar så det erbjuds frukost och fika på tåget. Sedan åker gänget vidare till Uppsala där det blir lunch och presentationer av vad deltagarna har tagit fram.

Uppdraget är att hitta nya lösningar som förbättrar för resenärer på tåg och bussar.

”Till exempel olika appar för förseningsinformation, biljettpriser, hur man kombinerar tidtabeller på olika sätt eller spel som handlar om tåg eller passar att spela på tåg”, säger Martin Harari Thuresson, utvecklare på 46 Elks och projektansvarig för evenemanget.

Initiativet till den speciella tågresan kommer från 46 Elks som är ett techbolag grundat 2011 av Johannes Ridderstedt (tidigare Lundberg). Det ägnar sig åt att erbjuda sms- och telefonfunktioner till företags mjukvara.

”Jag och Martin träffades på ett hackathon 2013 så att vara med på sådana här event är också rekryteringsvägar och nätverksbyggande. På företaget är vi alla datanördar som tycker att det är väldigt kul med tåg så därför ville vi göra ett hackathon på räls”, säger Johannes Ridderstedt.

Ett hackathon är kort och gott ett tillfälle när programmerare träffas under en begränsad tid och släpper loss all sin kreativitet i en annan miljö och med andra personer än på den vanliga arbetsplatsen. Namnet kommer från programmerarkulturens hackare. Inom it- och programmeringsvärlden blir det ett allt vanligare fenomen.

”Program eller tjänster som tas fram under ett hackathon kan leda till nya företag eller att befintliga företag skapar en ny app eller digital tjänst”, säger Martin Harari Thuresson.

I sommar har uppkopplingen utmed järnvägsspåren förbättrats genom att ett nytt frekvensband har släppts. Men för att vara på den säkra sidan har en tågvagn byggts om med sex stycken 4g och 3g-antenner.

”Man har ju varit med om dålig uppkoppling när man åker tåg och nu måste allt fungera”, säger Martin Harari Thuresson.

Med på resan från Göteborg finns utvecklare från olika håll, bland annat från it-bolag och tågoperatörer. Microsoft hakade på direkt.

”Det ska bli spännande att sitta i den stängda miljön som en tågvagn erbjuder och ändå se Sverige susa förbi utanför. Jag älskar att koda på tåg”, säger Dag König, teknisk specialist på Microsoft.

Tyck till