ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Lyxmärket släpper parfym med väskdoft

  • Foto: Colourbox

Försäljningen av premiumväskor har bromsat in, så nu ska franska Louis Vuitton lansera egna parfymer för att bredda sitt sortiment. En av parfymerna ska påminna om väskorna med en läderdoft, skriver Bloomberg News.

Redan 1940 försökte sig Louis Vuitton på att sälja parfymer, men den verksamheten blev inte långvarig. Den här gången har man byggt ett parfymlabb i franska Provence och anställt den kände parfymören Jacques Cavallier-Belletrud för att själva kunna producera de exklusiva parfymerna.

Den nya satsningen uppskattas kunna tillföra intäkter om motsvarande 4,3 miljarder kronor per år under de kommande åren, enligt analytikern John Guy på Mainfirst Bank.

”När konkurrensen mellan lyxmärken är så hård så vill man ha något annat som lockar in ambitiösa köpare i butiken”, säger analytikern till Bloomberg.

Avmattningen i Kinas ekonomi och den våg av terrorattacker som drabbat världen har fått en del analytiker att vänta sig det tuffaste året sedan 2009 för tillverkare av väskor och kläder i premiumsegmentet.

Louis Vuitton, som ägs av konglomeratet LVMH, är blott det senaste i en rad bolag som satsar på lyxparfymer. För en månad sedan köpte L’Oreal franska Atelier Cologne, som tillverkar parfymer för omkring 1.600 kronor flaskan. Även Estee Lauder och Puig har köpt upp nischparfymer under det senaste året.

I september dyker parfymerna upp i bolagets 473 butiker, och minst en kommer att innehålla en ton av läder som påminner om dess kända väskor.

Tyck till