ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Hjältinna i spelvärlden

  • MAKTFAKTOR. Sara Jansson sitter i spelutvecklaren Dices ledningsgrupp och är den som styrt utvecklingen av det nya actionspelet Mirror’s Edge Catalyst, som spelstudion hoppas ska bli ett långlivat varumärke. Foto: Oskar Omne

Hon har varit med i dataspelsutvecklarens allra största produktioner tidigare. Nu har hon styrt ett projekt som Dice hoppas ska bli en kassako även utanför spelbranschen.
Men när Mirror’s Edge Catalyst släpptes förra veckan satt Sara Jansson vid sidolinjen.

Hon är på snabbvisit på Dices högkvarter på Söder i Stockholm. Den sju veckor gamla sonen vaktas av kolleger.

”Det känns väldigt snurrigt och man kan säga att jag haft två bebisar, dels spelet, dels min nyfödde son. Det har varit en tudelad känsla att inte kunna vara med ända in i kaklet de sista veckorna”, säger Sara Jansson, som haft det tunga ansvaret som senior producer med som mest omkring 100 personer under sig.

Det första Mirror’s Edge släpptes 2008 och handlade om en frihetskämpe i en framtidsvärld där spelaren styrde karaktären Faith Connors, vars främsta specialitet är att undvika fiender med våghalsiga – och bitvis som spelare frustrerande svåra – hopp och effektiva rörelser i parkour-stil.

Spelet blev väldigt uppmärksammat, men uppföljaren har dröjt. Åtta år närmare bestämt. Eoner av tid i dataspelsvärlden, men det fanns en orsak. Stockholmsbaserade Dice hittade inget bra sätt att göra en fortsättning, tills Sara Jansson tog över. Det var för fyra år sedan. I dag satsar bolaget stort på att använda spelet som en murbräcka in i andra delar av nöjesvärlden.

Redan nu finns planer på att göra en tv-serie om spelkaraktären Faith Connors. Produktionsbolaget Endemol Shine, som ligger bakom tittarsuccéer som Big Brother, har köpt rättigheterna att göra en actionserie. Samarbetet är dock i sin linda och det lär dröja innan serien sänds. Av allt att döma har Dice fler ess i rockärmen med kringprodukter som en av många tänkta intäktskällor.

”Det här är en chansning för studions del. Högre risk, men mindre att förlora jämfört med de stora produktionerna som Battlefield och Star Wars. Mirror’s Edge är ett varumärke vi hoppas kunna bygga vidare på”, säger Sara Jansson.

Faith Connors har tidigare fått något av ikonstatus i spelbranschen i kraft av en stark kvinnlig karaktär i ett actionspel. Sara Jansson sysslade tidigare med triatlon, men har ställt undan cykeln och koncentrerar sig numera mer på simning och löpning och har klarat av såväl Stockholm maraton som en swimruntävling i Alperna.

”För mig är det jättebra om Faith fungerar som förebild för unga kvinnor som någon som vågar säga ifrån utan att nödvändigtvis använda vapen eller våld, och som står upp för det man tycker är rätt och går sin egen väg.”

Hur är du själv som ledare?
”Det är svårt att säga, men det var ett stort steg att ta hand om ett eget team på i början 20–40 personer till som mest uppemot 100. Det handlar ju inte bara om att göra ett spel utan att bygga upp en organisation, jag har lärt mig enormt mycket.”

Finns det något du skulle vilja ha ogjort?
”Möjligen att ha varit lugnare i vissa situationer, man åstadkommer ingenting om man visar stress som sprider sig i teamet.”

Har du några ledarskapstips?
”Våga be om hjälp innan det är för sent. Låt folk omkring dig ha tydligt ansvar med förnuft.”

Sara Jansson har lyckats med det tidigare. I samband med sin första mammaledighet anställde hon Sigurlina Ingvarsdottîr som vikarie, som senare gick vidare och fick ansvaret för megaproduktionen Star Wars Battlefront på Dice.

När Mirror’s Edge Catalyst släpptes förra veckan fick det inledningsvis blandade recensioner.

”Det finns alltid spelare som vill ha mer och annorlunda saker. Vi var förberedda på att åsikterna om spelet skulle vara polariserade.”

Det nya spelet bygger vidare på originalets rörelsemekanik, men har utvidgat ramarna till att låta spelaren röra sig fritt i ett väldigt stort område och att själv hitta på vad hen vill göra.

”Mirror’s Edge är i grunden ett plattformsspel. Tekniskt sett är det en stor utmaning att bygga en så komplex värld som vi gjort med stora möjligheter för spelaren. Alla ställen man kan röra sig på är kanske inte perfekta, men när det fungerar som bäst är det sjukt roligt”, säger Sara Jansson, som lämnat personliga spår efter sig i spelet.

Uppmärksamma spelare kan hitta hennes så kallade gamertag på en vägg, liksom hennes nu treåriga dotters första teckning, en huvudfoting.

Tyck till