ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Kaffe färgar hotellupplevelsen

  • Hela 23 procent av svenskarna tycker att gott kaffe är det viktigaste på hotellfrukosten. Foto: Colourbox

Det är föga förvånande att svensken tycker att kaffet är viktigast på hotellfrukosten. Helhetsupplevelsen förgylls av den svarta guldkanten, men riskerar att få en besk eftersmak om kaffet inte håller måttet.

Att äta en lyxig hotellfrukost är en viktig del av att bo på hotell. Vid frukostbordet börjar en ny dag och vanligtvis checkar man ut direkt efteråt, vilket gör att frukostbuffén ofta påverkar upplevelsen av hela vistelsen.

Hela 23 procent av svenskarna tycker att gott kaffe är det absolut viktigaste på hotellfrukosten, enligt siffror från Tickets Novusundersökning. Hälsotrenden, med frukostalternativ som till exempel chiapudding, verkar ha spillt över på hotellfrukosten och färsk frukt är nu det som allra flest vill äta när de bor på hotell. 

Samtidigt visar siffrorna att den engelska frukosten fortfarande är en tydlig favorit. Äggröra och bacon efterfrågas av 9 respektive 8 procent. I fjol visade sig bacon vara något av en helig ko när en norsk hotellkedja tog bort det rökta sidfläsket från sin meny. Beslutet väckte hälsodebatt och hotellet tvingades ta tillbaka favoriten.

Trots att många vill äta ekologiskt är det inte fler än 7 procent som tycker att det är det viktigaste, enligt Karin Starkman Ahlstedt, pr- och kommunikationsansvarig på Ticket Privatresor. 

"Såväl bacon, frukt, äggröra och kaffe anser svenskarna är viktigare på hotellfrukosten", säger hon.

Topp - svenskarnas favoriter på hotellfrukosten:

1. Gott kaffe, 23 procent
2. Fruktbuffé, 15 procent
3. Äggröra, 9 procent
4. Bacon, 8 procent
5. Att allt är ekologiskt, 7 procent
6. Färskpressad juice, 7 procent
7. Att någon gör omeletter, 5 procent
8. Pålägg, 5 procent
9. Pannkakor, 3 procent
10.  God juice, 3 procent
11.  Ostarna, 2 procent
12.  Flingor, 1 procent
13. Grönsakerna, 1 procent
14. Korvar, 0 procent
15. Flera olika morgontidnignar, 0 procent

Inget av ovanstående, 7 procent
Vet ej, 5 procent 
Källa: Tickets Novusundersökning
Tyck till