ANNONS:
Till Di.se
Start Nyheter

Glassdrömmen som blev sann

  • GLASSÄLSKARE. Familjen Engler öppnade eget glasskafé med självservering efter att de besökt USA och saknade konceptet i Sverige. Från vänster: Ludvik Engler Georgsson, Andreas Engler Ludviksson, Birgit Engler och David Engler Ludviksson. Foto: Fredrik Norrlid

Det började som fyra glassälskares stora dröm som ingen såg ut att förverkliga. Då tog familjen Engler saken i egna händer och öppnade sex glasskaféer i Sverige på mindre än 20 månader.
I sommar öppnar de det första av 100 kaféer för frozen yoghurt i Kina.

Drömmen om ett glasskafé med självservering föddes när familjen var på resa i USA för 15 år sedan. Som glassnördar hoppades familjen Engler att en driven entreprenör skulle ta konceptet till Sverige så att de skulle kunna bli kunder.

Åren gick och ingen startade den där glasserveringen, så för entreprenören Ludvik Engler Georgsson återstod bara ett alternativ: att göra det själv.

”Vi satt vid middagsbordet en dag och frågan kom upp om vi inte skulle göra något tillsammans som familj. Tiden var rätt, alla i familjen var redo för att göra något nytt”, säger Ludvik Engler Georgsson, ordförande för Yogiboost.

De satte upp ett antal kriterier och gick igenom tänkbara affärsidéer, men återvände hela tiden till tanken på glass.

”Alla analyser vi gjorde pekade på att det fanns ett stort hål i marknaden och att vi hade hittat ett koncept som var gångbart i Sverige, men också skalbart internationellt”, säger Ludvik Engler Georgsson.

Konceptet gick ut på att erbjuda frozen yoghurt i olika smaker som kunden själv fyller i en bägare och toppar med frukt, godis, nötter eller olika såser.

”Vi ville låta kunderna få skapa något, göra precis som de vill och själva göra slutprodukten. Om de får göra något de tycker om så får vi nöjda kunder.”

Tre och ett halvt år senare har Ludvik Engler Georgsson tillsammans med hustrun Birgit och sönerna David och Andreas öppnat Yogiboost på sex platser i Sverige och räknar med att expandera ytterligare i landet. Expansionen ska ske på väl utvalda platser och framför allt i shoppingcentrum.

”Ett shoppingcentrum har en god tillströmning av kunder och det är inte en lika väderberoende plats som en gågata. De kommande fem åren räknar vi med att det öppnar 20 nya Yogiboost-kaféer i Sverige”, säger David Engler Ludviksson, vd för Yogiboost.

Även om vädret och sommaren påverkar försäljningen till viss del är det inte på den varmaste sommardagen som Yogiboost säljer mest glass.

”Visst är glass associerat med svensk sommar. Ledighet och sol bättrar så klart på försäljningen, men den bästa glassdagen för oss är den 26 december när kunderna tillbringar mycket tid på mellandagsrean och fikar mellan butiksbesöken”, säger Ludvik Engler Georgsson.

Yogiboost öppnade sin första butik på Emporia i Malmö och det var också där som resan mot den kinesiska marknaden började. Ett familjeföretag baserat i Shenzen som arbetar med att bygga infrastrukturprojekt och shoppingcentrum var på studiebesök på Emporia och passade på att äta frozen yoghurt.

”De gillade konceptet och såg direkt en potential i Kina”, säger Ludvik Engler Georgsson.

I början av förra året tecknades ett master franchiseavtal där det kinesiska bolaget förbinder sig att öppna minst 100 Yogiboost i Kina under en femårsperiod. Prognosen är att de kinesiska butikerna ska omsätta mellan 600 och 700 miljoner kronor inom fem år.

Men att ta steget till Kina och öppna där var inte självklart när erbjudandet kom från det kinesiska bolaget.

”Vi hade möjlighet att öppna i andra länder innan det blev Kina, men vi var inte mogna för det. Genom att välja Kina som första internationella marknad har vi stött på många hinder, men så länge man ser alla hinder som en möjlighet kan man lära sig mycket på vägen. Det som tog tre månader i Sverige tog två år i Kina”, säger Ludvik Engler Georgsson.

Efter att ha tagit klivet in i Kina tittar man nu på andra marknader att expandera på.

”Det är nog bara en tidsfråga innan vi finns på plats i Norge och Turkiet också. Vår målbild är att inom en tioårsperiod vara en av de tre största glasskafékedjorna i världen”, säger David Engler Ludviksson.

Tyck till