ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Apotea etta inom e-handeln

  • NY PÅ NÄTET. Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat. Foto: Christel Lind

Trots goda förutsättningar för e-handel har apotekskedjorna varit sena med att erövra nätet som handelsplats.
Där har i stället nischade Apotea hunnit breda ut sig.

Apotea är utan tvekan störst på nätet med en omsättning på 585 miljoner kronor för 2015. Lönsamheten låg på 2 procent.

”Jag tror att vår marknadsandel i slutet av året kommer att vara ungefär 2 procent av den totala marknaden”, säger vd:n Pär Svärdson.

Di har tidigare rapporterat om att Apotea får ungefär 10.000 nya kunder i veckan. Strategin är tydlig med klart prispressade produkter. Några utsvävningar mot vårdsidan tror Pär Svärdson inte alls på.

”Vår filosofi är att vi ska bli det bästa apoteket. Om något annat apotek har som strategi att bli den bästa vårdcentralen, tror jag att det är ganska bra för oss.”

Apoteket skapade ett embryo till sin e-handel redan innan avregleringen, men andra stora aktörer har varit betydligt senare på bollen.

”Jag tror att det är ganska naturligt. Vid omregleringen såg man till att få till en fungerande basnäring med apotek som kunde leverera kunderbjudanden. Efterhand som man har känt sig mogen har man lagt till nästa kanal”, säger Stig Tornell, vd för Kronans Apotek som startade e-handel i fjol.

Nu växer e-handeln snabbt i branschen.

”Alla har gett sig in i det här nu. Vi har hållit på i drygt ett år”, säger Anders Nyberg, vd för Apotek Hjärtat.

Läkemedel lämpar sig väl för e-handel. Det finns ett system med e-recept som alla aktörer använder. Dessutom är paketen ofta små.

Apoteksgruppen, som består av de entreprenörsdrivna apoteken, lanserar nu sin lösning.

”Vi har inte postdistribution, utan man beställer centralt och betalar och sedan får man hämta upp varorna på sitt lokala apotek”, säger vd:n Tony Johansson.

Tyck till