ANNONS:
Till Di.se
Börs & Marknad Ledare Di TV Bil Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

M rasar mot nedläggning av Bromma flygplats

  • Bromma får en kort respit. Foto: Johan Nilsson/TT

Moderaterna rasar mot Anders Sundströms förslag att lägga ned Bromma flygplats när avtalet löper ut 2038. "Jag är väldigt upprörd", säger partiets trafikpolitiska talesperson Jessica Rosencrantz till Di.

Regeringens utredare Anders Sundström vill bygga ut Arlanda med en ny bana och samtidigt avveckla Bromma flygplats när avtalet löper ut 2038. Jessica Rosencrantz är mycket kritisk till förslaget.

”Den känns som en väldigt styrd utredning, där man direkt har landat i slutsatsen att Bromma ska läggas ned”, säger hon.

”Vi har en befintlig flygplats som fungerar och som kan utvecklas. Det vore ren kapitalförstörning att lägga ned den”, fortsätter hon.

I Stockholm råder en akut brist på bostäder. Enligt Anders Sundström skulle en nedläggning av Bromma flygplats bana väg för 30.000 nya bostäder i området.

Är inte det rimligt?
”Det blir farligt när man ställer två viktiga intressen mot varandra”, säger Jessica Rosencrantz och fortsätter:

”Det finns andra ställen man kan bygga bostäder på, man behöver inte göra det på en befintlig flygplats.”

Samtidigt som Moderaterna motsätter sig en nedläggning av Bromma flygplats välkomnar partiet Anders Sundströms förslag att bygga ut Arlanda.

”Jag tror att Arlanda behöver byggas ut för att säkerställa att Sverige får bra förbindelser ut mot vår omvärld. Men vi måste också säkerställa inrikestrafiken. Ska man flytta den från Bromma till Arlanda så äter det upp utrymme för andra viktiga flyglinjer”, säger Jessica Rosencrantz.

Liknande resonemang hörs från Stockholms handelskammare, som välkomnar förslaget att bygga ut Arlanda, men motsätter sig en nedläggning av Bromma flygplats.

”Med den befolkningstillväxt och utveckling regionen har är det inte rimligt att i dag säga att man ska lägga ned en fungerande flygplats 2038. Det är väldigt lätt att stänga flygplatser, men otroligt svårt att öppna”, säger Maria Rankka, vd på Stockholms handelskammare.

Handelskammaren har tidigare pekat ut bostadsbristen som ett av de största hindren för framtida utveckling och tillväxt i Stockholmsregionen.

Varför säger ni då nej till 30.000 nya bostäder?
”Vi måste ha både fungerande infrastruktur och bostäder och det finns väldigt mycket mark att bygga på”, säger Maria Rankka.

Tyck till