close
«Tillbaka
Spara artikel
Läs artikeln när det passar dig bättre

Klockan

Skriv ut

Ljuset på det digitala nätverket

Publicerad 2016-03-09 20:04

NYA NÄTVERK. I dag är det på sociala medier man nätverkar och inte i bastun eller på golfbanan som tidigare, enligt Maria Svensson Wiklander. Foto: Håkan Wike

Som återinflyttad ung, tjej och företagare hade Maria Svensson Wiklander en trög start i Östersund.
Men tack vare en stark och oblyg inställning till att synas i rampljuset och inte bara fokusera på företaget klev hon bokstavligen in på näringslivsscenen i Östersund.

Även om Maria Svensson Wiklander är vd och delägare i Noc Webbyrå är hon också ett känt ansikte för sitt personliga engagemang vid sidan av: initiativtagare till TedX Östersund, projektledare i företagarnätverket Hungrig, engagerad i kvinnliga nätverket Qleader och ordförande i den medialt uppmärksammade ideella organisationen Hej Främling.

Annons:

Fakta

Nätverken

Hungrig – nätverk och offentlig Facebookgrupp för visionärer och eldsjälar i Jämtland. 500 medlemmar.

Hej Främling – anordnar aktiviteter för flyktingar.

Qleader – jämtländskt nätverk för kvinnor i ledande positioner i näringslivet.

TedX – lokala arrangemang med riktlinjer från amerikanska Ted. Föreläsningar och presentationer som filmas och läggs ut offentligt.

Business Peak Region – sammanslutning av kommunerna Åre, Krokom, Östersund och näringsliv i dessa för att främja gemensam utveckling i regionen

Fakta

Noc Webbyrå

Verksamhet: Jobbar med digitala lösningar för företag och organisationer över hela landet. Allt från digitala event till konceptdesign och digitala affärslösningar. Dotterbolaget Peppster är en startup som precis fått in kapital och utvecklar en webbaserad tjänst för dokumentation, planering och analys. Primärt för elitidrottare och staben runt dessa.

Ägare: Maria Svensson Wiklander (vd), Fredrik Carlén, Emil Karlsson, Mattias Kullstrand Inde, Marti Nihlén.

Omsättning, progonos 2015: 5,8 Mkr.

Resultat efter finansnetto, prognos: 613 000 kronor.

Antal anställda: Nio (plus två i dotterbolaget Peppster).

Allt kryddat med föreläsningar om digitala möjligheter, ungt företagande och näringslivsutveckling i Östersund.

”Just här i Östersund och Jämtland har jag nog blivit mer känd som Maria än som vd för Noc”, säger Maria Svensson Wiklander.

”Det kan förstås var en nackdel, men enskilda personers kontakter, egenskaper och kompetenser är ofta en väg för kunder in i företaget.”

Hon beskriver också sina engagemang i näringslivssammanhang som att hon utbildar potentiella kunder i vad de behöver.

Hon är inte en tydlig säljare av Nocs tjänster. Ofta blir hon en representant för den ”nya ekonomin”, ung företagsamhet och kritiserar öppet den tröghet som finns bland de äldre företagen i regionen som är dåliga på att plocka in ung kompetens.

”Visst blir några lite arga på vissa saker jag säger, jag är ganska rak och rättfram i mina åsikter. Men framtiden är ju från i dag och framåt. Inte från i dag och tio år bakåt.”

Det är inte de som sitter på höga positioner i företagen i dag som kommer att göra de bästa affärerna om fem–tio år, enligt henne. Förändringen går fort nu.

”Många anställer unga för att ’man måste’, men man tar inte tillvara deras kompetens och sätter dem inte i roller där de kan påverka på riktigt. Unga är inte accessoarer som man plockar in för att man måste om företagen ska ha någon chans framöver. Man måste ta unga på allvar.”

Hon fick själv kämpa för att bli tagen på allvar i Östersund, en stad hon lämnade för 15 år sedan. Utbildning inom ekonomi, marknadskommunikation och it tog henne till Linköping.

2008 klev hon in i webbyrån Noc, där hon blev delägare och vd. Tre år senare flyttade hon upp till Jämtland, det var där hon ville bo. Andra delägare flyttade till andra platser men de höll ihop företaget eftersom de ville jobba ihop. Företaget fick flera kontaktytor runt om i landet.

”Det tar tid att komma in i en ny stad. Man måste visa att man duger till innan man får förtroendet. Särskilt om man är ung, tjej och företagare. Ett sätt för mig var att engagera mig i nätverkande, grupper, universitetet och näringslivet – det har gett resultat.”

Hennes förmåga att synas i många olika sammanhang och inte backa för att kliva upp på scenen har gjort intryck. Tomas Engström, processledare i näringslivssamarbetet Business Peak Region i Jämtland, upptäckte Maria Svensson Wiklander genom hennes engagemang i TedX förra året.

”Hon har verkligen fått mig att förstå vikten av att ta med 80- och 90-talister in i företagslivet i regionen. Det finns ett entreprenörskap bland unga som inte riktigt har hittat sin plats i de traditionella nätverken”, berättar han.

”Jag är själv 61 år och jag vill inte vara en propp som hindrar unga från att komma in i företagandet. Jag kände själv så när jag var 30 år.”

Det nya, enligt Tomas Engström, är ett driv och en förmåga att se nya möjligheter framöver. Det gamla är etablerade affärskontakter och investerare med kapital. Två paralleller som borde integreras bättre.

Maria Svensson Wiklander pratar om digitalt nätverkande och vi jämför Facebookgrupper och digitala kluster med gamla Rotary. Hon marknadsför inte bara sig själv och Noc i första hand utan hela den unga generationens kompetens och förmåga för att framtidssäkra företagen.

”Nätverkande har alltid funnits, men nu går det fortare mot ett helt annat sätt att interagera och engagera sig. Snart knyts det inga affärskontakter i bastun eller på golfbanan. Vår generation träffar kontakter via Twitter, bloggar och participatoriska nätverk.”

Hon menar också att det personliga varumärket och deltagandet blivit viktigare även för företagen. Sociala nätverk är tvärtemot vad många tror personliga och framför allt bredare än traditionella nätverk. Avståndet mellan följare och bloggare är inte särskilt långt. Personliga kopplingar in i företaget blir viktiga, och det kan vara en kontakt på Linkedin eller någon man följer på en blogg.

Webbyrån Noc ser på samma vis fördelar med att alla får bosätta sig var de vill men att man kan fortsätta arbeta tillsammans för att man trivs med personerna och uppskattar deras kompetens.

Maria Svensson Wiklander anser att det blir allt viktigare att upphandlare av tjänster engagerar sig i kompetenser hos en eller flera personer i stället för ett företag. Nya konstellationer och samarbeten mellan företag är vanligare. Konkurrenter är möjliga samarbetsparter.

Hon tänker också större och mer kollektivt i sin strategi att locka kunder genom att locka med Östersund och de kluster och nätverk som finns i regionen.

”Tack vare TedX, som har en enorm global spridning och skapandet av hashtaggen #whereicomefrom har Östersund fått strålkastarljuset på sig från helt oväntade håll. Jag fick till och med ett mejl från en brand manager på Nike som fått upp ögonen för Östersund. Det är rätt coolt. Kan vi tillsammans öka attraktionen för staden genom att synas så bidrar det i sin tur till att utveckla Östersund som företagsregion. Det är bra för alla.”

 

MARIA SVENSSON WIKLANDER OM...

Då var det som bäst:
”2015 var väldigt bra. Vi körde i gång med första TedX Östersund, Dotterbolaget Peppster fick in investerare. Jag blev ordförande i Hej Främling och vi fick fart på ekonomin där.”

Då var det tungt:
”När jag flyttade upp igen 2011. Även om jag är uppvuxen här var det lite kämpigt socialt i början. Jag flyttade när jag var 17 och när jag kom tillbaka var jag 17 igen, fastän jag var 30 år. Det tar ett tag innan man har visat vad man ’går för’.”

Så blåser det i branschen:
”Det kan saknas stora företag som är motorn och investerare i regionen, den stora arbetsgivaren är kommun och landsting. Men för att få fart så måste man samarbeta mellan offentlig sektor och företag, inte vänta på att den andra parten ska göra något. Men det händer väldigt mycket i Östersund som man utifrån inte ser och det finns ett driv hos unga företagare som kan leda till mycket bra.”

Loading image attachment…
+ Include quote image
×
Twittra
Avbryt
×
Annons:
Annons:
SENASTE NYTT PÅ DI.SE
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
Annons:
”Prenumerera”
Vinnare och förlorare
17:29 % Senaste
Dometic Group 3,56 63,95
Lifco B 3,55 253,80
Industrivärden C 3,44 153,50
Fingerprint Cards B -2,46 110,80
H&M B -2,31 262,30
Axis -1,10 385,60
Världsindex
Nikkei 225 -1,18% 16 360,71
Hang Seng Index 0,41% 22 909,54
FTSE 100 Index 0,31% 6 838,05
Dax 30 0,55% 10 587,77
CAC 40 0,80% 4 441,87
Dow Jones Industrial Average -0,29% 18 395,40
NASDAQ Composite 0,13% 5 218,92
Mest analyserade bolag
Köp Neutr Sälj
Ericsson 9 26 5
Nordea 12 12 1
Telia Company 9 8 1
SAS 1 7 2
Lucara Diamond Corp 6 4 0
Tieto 3 3 0
Nokia 3 3 0
Xvivo Perfusion 0 5 0
Evolution Gaming ... 5 0 0
Semafo Inc. 1 3 0
Mr Green & Co 0 4 0
Concentric 3 1 0
ShaMaran Petroleu... 1 2 0
Hansa Medical 0 3 0
Svolder 2 1 0
Photocat 0 3 0
Bonava 1 1 1
PledPharma 0 3 0
GWS Production 0 3 0
Cinnober Financia... 0 2 0
Telegram
Bästa bolåneräntorna
Annons:

Ersättning fakturaköp

Ditt kreditbetyg Ersättningsnivå*
AAA 98,66%
AA 98,33%
A 97,89%
B 97,36%
C 96,85%

*Genomsnitt juni 2016

samarbete med fakturino.se

RESEVALUTOR

samarbete med forex
Börskoll
SVOL A
7,96
MEKO
-9,97
VALUTAKOLL
Valutakollen
SEK/
Börskoll

 Nyhetstips: 08-573 650 50 - dise@di.se | Växeln: 08-573 650 00 | Kundtjänst/prenumerationsärenden: 08-573 651 00 | Dagens industri | 112 60 Stockholm | © di.se | Ansvarig utgivare: Lotta Edling | PUL | Cookies Följ oss på Google+ Följ oss via RSS Följ oss på Twitter Följ oss på Facebook Skicka mejl till dise@di.se

close

Anmäl kommentaren

Var vänlig och motivera din anmälan (valfritt)