Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Konkurrensverket granskar Hemnet-affär

  • Hittills i år har svenskarna klickat sig in på Hemnets sajt 760 miljoner gånger. Det är en ökning med närmare 65 procent sedan 2014.

Konkurrensverket inleder en granskning av den norska mediekoncernen Schibsteds köp av Hemnet. Bedömningen är att förvärvet kan hämma konkurrensen på marknaden. "Det kan leda till försämringar för konsumenterna", säger chefsjuristen Per Karlsson till Di.

Di har tidigare rapporterat att Schibsted köper 80 procent av bostadsajten Hemnet, som värderas till 1,5 miljarder kronor.

Affären anmäldes till Konkurrensverket i början av februari och myndigheten har nu beslutat sig för att inleda en särskild undersökning av förvärvet.

En viktig orsak till beslut är att den norska mediekoncernen sedan tidigare äger Blocket Bostad.

”Vi kan konstatera att det är tvåan som köper ettan på den här marknaden”, säger Per Karlsson, chefsjurist på Konkurrensverket.

”Materialet i utredningen indikerar att man förvärvar en dominerande ställning genom att köpa Hemnet”, fortsätter han.

Konkurrensverket har nu tre månader på sig att granska affären. Att myndigheten går vidare med en särskild granskning är ovanligt. Nio av tio ärenden godkänns redan i den första fasen. I fjol gick endast fyra av drygt 60 ärenden vidare till fas två.

”Vi har haft ganska omfattande marknadskontakter och då har det kommit fram en del negativa synpunkter. Det gör att vi måste titta närmare på det här”, säger Per Karlson.

Konkurrensverket slår fast att Hemnet har en mycket stark ställning på marknaden och är betydligt större än konkurrenterna som Booli, Hittahem och Bovision.

”Det kan leda till försämringar för konsumenterna, bland annat prishöjningar”, säger Per Karlsson om förvärvet.

Senast den 9 juni ska Konkurrensverket besluta om man vill gå vidare och ansöka om ett förbud mot affären hos Stockholms tingsrätt.