Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Förnuft och känsla är modets hemlighet

Hur lyckas modevärldens lyxgiganter sälja exakt samma produkter år efter år, till skyhöga priser och mästerliga marginaler?
Jag försökte ta reda på svaret under modeveckan i Paris som just nu är i full gång och jag ska dela mina slutsatser med Di:s läsare.

Steg 1: Sälj i egna kanaler.
Hermès, Prada och Louis Vuitton är mångmiljardföretagen som alla agerar efter samma rigida mönster: En mycket hög andel av försäljningen sker i egna butiker, såväl fysiska som digitala. På så sätt klipper företagen flera led i försäljningsprocessen och behåller en större del av marginalen.

Steg 2: Glöm innovation – var förutsägbar.
Andelen återkommande produkter från år till år är exceptionellt hög: Upp till 70 procent hos de största modeföretagen. Detta innebär lägre risk i sortimentet, större möjlighet att kvalitetssäkra produkter samt skapar volym för konkurrenskraftiga inköpspriser.

Steg 3: Det är inte korven, utan såsen.
Det är inte klassiska kläder (Armani undantaget) som är storsäljarna år efter år. Det är accessoarerna: Sälj väskor, skor och sjalar.

Steg 4: Kvinnor är lättfotade och illojala – fel!
Normalt köper män och kvinnor kläder på helt olika sätt. Män vill ha förutsägbarhet och exakthet, och gärna samma skjorta, i likadant tyg och storlek år efter år. Här handlar tillväxt mer om att öka servicegraden mot kund, kunna leverera skjortan 24 timmar efter online-beställningen, och att skapa en affärsmodell som gör att distributörerna har hög omsättningshastighet i butik. Kvinnor köper mode mycket mer lustdrivet och illojalt, alltid på jakt efter senaste trenden. Visste du redan det? Här kommer insikten: I lyxsegmentet shoppar kvinnorna på samma sätt som männen. Det är de standardiserade och återkommande statusmarkörerna som efterfrågas, till exempel väskorna.

Sista steget: Låt kunden uppleva att du är avantgarde.
De skickliga varumärkesbyggarna inom modevärlden har löst behovet av trend och ständig förändring genom att erbjuda en känsla av förnyelse som egentligen inte existerar. Därför satsar Louis Vuitton gärna 50 miljoner på några ynka minuters modeshow i Paris för att berätta om sin senaste klädkollektion som egentligen inte köps i någon större utsträckning. Pukor och peruker, dramatiska skärningar och specialskriven musik presenterat med Nasateknik. Allt skapar ett varumärke och upplevelse som du vill vara del av och alla medier sprider budskapet globalt på en nanosekund – det nya skyltfönstret är dekorerat och levererat i en digital Eriksgata världen över.

Sedan går kunderna lydigt in till varumärkenas egna butiker och köper högmarginalväskor med rätt monogram på. För ni har väl inte sett någon som går runt i de klänningar som visades på catwalken? Tänkte väl det.

Tyck till
Tyck till