Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Digitalisering är mer än e-handel

  • BREDDAR BILDEN. Liv Forhaug, chef för strategi och affärsutveckling på Ica-Gruppen, ser digitalisering som något mycket större än e-handel. Foto: Jack Mikrut

För detaljhandeln betyder digitaliseringen långt mer än näthandel – till exempel att göra livet lättare för kunderna i butikerna.
Det var en av slutsatserna på Di:s konferens om detaljhandel.

”Butiken kommer att fortsätta att vara vår viktigaste kanal. För tre år sedan var digitalisering liktydigt med näthandel. I dag handlar det lika mycket om marknadsföring, effektivisering och interna processer”, sa Liv Forhaug, strategi- och utvecklingschef på Ica-Gruppen.

Digitalisering har länge stått i fokus för Ica-Gruppen och Liv Forhaug beskriver livsmedelskedjan som en multikanal, det vill säga en aktör som finns både fysiskt och på nätet. Målet är att bli en så kallad omnikanalaktör.

”Nu måste vi lägga fokus på hur allt ska hänga ihop. Att bli en omnikanalaktör handlar om att kunden ska kunna röra sig fritt mellan kanalerna. Jag ska till exempel kunna skapa en inköpslista på min pc, uppdatera den på mobilen och sedan fortsätta i den fysiska butiken”, sa hon.

Elektronikkedjan Elgiganten för ett liknande resonemang.

”Framtiden är en gyllene tid för en kombination av butik och näthandel”, sa Niclas Eriksson, vd för Elgiganten.

69 procent av Elgigantens kunder söker information om varor på nätet, men bara 35 procent säger sig föredra att handla på nätet.

Andelen kunder som faktiskt gör sina inköp på nätet är 22 procent.

”Vi människor är sociala i grunden. Vi vill ha någon att prata med och en produkt att klämma på. Därför är alla kanaler viktiga”, sa Niclas Eriksson.

Att integrera kanalerna var ett återkommande tema under konferensen.

”Att höja nätets upplevelsefaktor, att få den fysiska butikens känsla även på nätet, är viktigt för oss, men utan att förlora butiken som viktigt inslag”, sa Ingvar Larsson, vd för modekedjan Lindex.

Malin Andrée och Dag Flatebø från konsultbolaget EY pratade om att den digitala transformationen ser olika ut beroende på vara eller tjänst.

Filmer, musik och resor säljs i dag nästan uteslutande genom digitala kanaler. Bilar köper kunderna fortfarande hos bilhandlaren – även om de skaffar information på nätet.

Dagligvaror är fortfarande i hög utsträckning en produkt för den fysiska butiken, men näthandeln ökar.

”Det är viktigt att vara relevant för kunden i rätt kanal vid rätt tidpunkt. Den som lyckas vara både online och offline lyckas”, sa Dag Flatebø.

Enligt Liv Forhaug på Ica-Gruppen berör digitaliseringen hela företaget.

”Att bygga en app för telefonen är relativt enkelt, men att få till hela flödet bakåt i kedjan är desto svårare”, sa hon.

Hon tror att få kunder inom dagligvaruhandeln går över helt till att handla online.

”De blir både-och-kunder. Själv storhandlar jag online varannan vecka och gör små- och lyxköp i butik däremellan. Därför blir omnikanalen viktig. Vi kan se att både-och-kunder handlar mer även i den fysiska butiken. Digitalisering är inte ett nollsummespel.”