Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Så mycket kostar produktplacering i House of Cards

  • Kevin Spacey har en av rollerna i tv-serien House of Cards. Foto: Mario Anzuoni / TT

Den kinesiska smartphonetillverkaren OnePlus uppges ha betalat 300.000 dollar, motsvarande drygt 2,5 miljoner kronor, för att dess mobiler visades i Netflix succéserie House of Cards, skriver The Verge.

Beloppet gör att tv-tittare framöver kan räkna med att se hela tre mobiler från bolaget, OnePlus One, OnePlus 2 och OnePlus X, poppa upp då och då.

House of Cards var tillbaka med ett premiäravsnitt av den fjärde säsongen under helgen. Kinesiska företag brukar använda sig av amerikanska tv-serier och filmer som redskap för marknadsföring av de egna produkterna.

OnePlus systerbolag, Oppo, ingick exempelvis samarbete med America’s Next Top Model förra året, medan Vivo Electronics såg till att få sin X5 Pro uppvisad i science fiction-rullen The Martian.