Börs & Marknad Ledare Bil Play Podd Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Kör för full maskin på nätet

  • BRA DRAG. ”Vi kunde inte drömma om det här tempot. Faktum är att vi inte vågade sätta upp några försäljningsmål alls när vi startade på nätet”, säger Stefan Ohlsson, vd för och delägare i Maskincenter. Foto: Björn Solfors

Efter flera års stillastående gasade Maskincenter – på nätet.
Med klickbara traktorer, motorsågar och annan utrustning till skog, park och trädgård har chansningen snabbt förvandlats till ett klipp.

Stefan Ohlsson kisar mot solen, ler och vrider om. Den kamouflagefärgade fyrhjulingen sticker snabbt och har inga som helst problem att ta sig fram längs den leriga skogsstigen. Han har själv konstaterat vad det är hans företag faktiskt säljer:

”Leksaker för vuxna män.”

Än så länge har ingen kund klickat hem just den här 350 kilo tunga off road-maskinen i webbshopen. Däremot fick mer än 200 trädgårdstraktorer, 1.100 motorsågar och 600 röjsågar bara i fjol nya ägare via företagets drygt två år gamla nätsatsning Maskinklippet.

”Vi kunde inte drömma om det här tempot. Faktum är att vi inte vågade sätta upp några försäljningsmål alls när vi startade på nätet”, säger Stefan Ohlsson, vd och en av tre delägare.

Maskincenter i Blekinge – med agenturer för Husqvarna och Stihl – är i grunden en helt vanlig fackhandel med nyförsäljning, servicearbeten och reparationer. Det begränsade kundutbudet i blekingska Mörrum hade lagt ett logiskt tak på tillväxten och sedan mitten av 2000-talet hade omsättningen parkerat tryggt mellan 16 och 20 Mkr. Samtidigt som konkurrensen ökade från de stora bygghandelskedjorna föddes de första, små näthandlarna med liknande produkter runt 2012.

”Om man lutar sig tillbaka som företagare är det en garanti för att det börjar gå utför. Jag är ingen förvaltare. Jag ser alltid positivt på alla förändringar ända tills verkligheten bevisar motsatsen. Går man på en mina har man åtminstone försökt”, säger Stefan Ohlsson.

Med det synsättet föddes varumärket Maskinklippet på nätet i liten skala hösten 2013. Stefan Ohlsson hade läst en massa böcker om e-handel, frågat sig fram och själv lagt in artiklarna på sajten. Produkterna låg ju redan på lagret och företaget hyrde den minsta webbplattformen för bara några hundralappar i månaden. Investeringen var minimal – responsen maximal.

2014 sålde sajten för 6 Mkr, i fjol för 20 Mkr. Under det här helåret talar prognosen för en ökning till 45–50 Mkr, samtidigt som den fysiska butikens omsättning inte påverkats negativt.

”Nej, faktiskt inte. 35 procent av vår marknad finns i Stockholm i dag. Många där äger kanske en mindre skogsfastighet ute i landet eller har ett lantställe i skärgården. För dem handlar det om ren bekvämlighet. Hur kul är det att hyra ett släp i stan när man kan sitta hemma med en whisky och klicka hem en traktor istället. Två dagar senare står den i trädgården.”

Sajten byttes snabbt ut till en större och mer proffsig plattform och Stefan Ohlsson pratar nu vant om ökad konverteringsgrad och personligt riktad marknadsföring via Google, Instagram och Facebook. Med exakta tabeller kan han följa hur försäljningen ser ut, minut för minut.

”Det är det jag älskar med nätet. Allt, precis allt, är mätbart!”

Kunderna – allt från villaägare till större företag, kyrkor och förvaltningar – ska inte få sämre service på nätet än i den fysiska butiken. Därför har produkterna kompletterats med instruktionsfilmer och de tekniska frågorna går att ställa direkt via en chatt. Med satsningar på hög servicegrad och ett växande utbud vad gäller exempelvis tillbehör och kläder är affärsidén att kunden här ska hitta allt på samma ställe.

”Det har exempelvis en bygghandlare svårt att konkurrera med. Att enbart konkurrera med lägsta pris är sista utvägen.”

Varje dygn lockar webbutiken 1.500 unika besökare och på skärmen framför honom syns att 14 personer just nu letar runt på sajten. Med hjälp av ständiga tester är målet att få fler av dem att också avsluta affären.

”Det handlar mycket om hur hjärnan fungerar. Vi kör till exempel varannan bild till varannan besökare, där ena kunden får blå knappar och den andra får röda knappar. Efter en månad mäter man av vad som fungerar bäst. Det kan också handla om olika typsnitt och andra rubriker som ökar konverteringsgraden. Det är väldigt spännande. Tänk att man kan få lära sig så mycket nytt när man fyllt 50 år.”

Växande lager, mer personal och en större plock- och packstation kräver allt mer av butiksytan i Mörrum. Målsättningen är att nå en total omsättning på 100 Mkr till 2018 och i kikarsiktet finns bland annat mer aggressiva satsningar mot Danmark, Finland, och Norge.

Men en sak i taget. Först ska den väntade försäljningspuckeln i april, maj och juni i år klaras av.

”Jag bävar nästan inför det. Det blir extremt tufft. Jag har lagt väldigt stora förorder i år, så om försäljningen uteblir blir det inte så kul med likviditeten. Men ingen kommer ihåg en fegis”, säger Stefan Ohlsson.