Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter Analys

Jan Glevén: Dämpade utsikter fäller SAS

SAS lyckades inte följa upp förra kvartalets succérapport.
Trots en betydligt lägre förlust än väntat för de första tre månaderna i det brutna räkenskapsåret backade aktien.

SAS redovisade en lägre förlust än väntat för perioden november 2015 till januari 2016. Förlusten uppgick 309 miljoner kronor, vilket var drygt 200 Mkr bättre än analytikernas prognos enligt SME Direkt. Omsättningen på 8,3 miljarder kronor kom in strax under förväntningarna. 

Men trots en bättre rapport än väntat hade marknaden svårt att glädjas åt resultatförbättringarna. Detta då vd:n Rickard Gustafson gav en mer dämpad prognos om lägre bränslekostnader och att konkurrensen ökat. 

SAS har haft en bra tid på börsen det senaste året, aktien har stigit med över 40 procent. Förklaringen ligger i lägre bränslekostnader och ett pågående sparprogram. Det senaste verksamhetsåret, som avslutades i oktober 2015, bjöd bland annat på en rörelsemarginal som tog sig över 5 procent. Ett lönsamt SAS hör till ovanligheterna. De senaste fem åren har det inträffat vid ett enda tillfälle. 

Men trots att Rickard Gustafsson hittills har gjort ett bra jobb saknas inte utmaningar framöver. Målsättningen för SAS är att vinna kriget om de resenärer som reser ofta i Skandinavien. Problemet är bara att även lågprisflygbolagen tänker likadant. Detsamma gäller ökad närvaro på långdistansflyg. 

Utmaningen för SAS blir att locka passagerare från lågprisflygbolag som Norwegian och Ryan Air, vilka har firat stora framgångar med moderna flygmaskiner på längre sträckor under senare tid. 

För att hävda sig i konkurrensen behöver SAS modernisera sin flygplansflotta. Detta för att få ned kostnaderna då bränslekostnaderna för moderna flygmaskiner är betydligt lägre. Två nya Airbus för långa sträckor kom i höstas och ytterligare tre ska fasas in under våren och hösten. Fler är på väg, fram till 2018 är det tänkt att fem nya Airbus ska ingå i SAS flotta. 

Fram till dess får vi lita på att SAS levererar på besparingsprogrammet. Där blev dock fjolåret en besvikelse då bolaget inte nådde upp till de utlovade besparingarna på 1,3 miljarder kronor på grund av ett försenat it-projekt. I år ligger ribban på 1 miljard kronor. Då krävs det att Rickard Gustafson får ordning på inte bara it-kostnader utan även rationaliseringar och ökad produktivitet måste till.

Tyck till
Tyck till