Börstjänster Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

H&M-rival satsar på könsneutrala kläder

  • Foto: Zara.com

Samma kläder för båda könen är något många kopplar till 1970-talet och velourepoken.

H&M-konkurrenten Zara, som ägs av spanska Inditex, anser att det är dags att damma av konceptet. En ny sektion i modekedjans e-butik har döpts till "Ungendered", skriver branschsajten Ehandel.

Zara ska ha smugit ut den nya klädsektionen, men det dröjde inte länge innan kunderna hittade den. Satsningen har redan hunnit få kritik från shoppare som tycker att kläderna är "för fula". Magasinet Elle citerar i sin brittiska nätupplaga modetwittrare som klagar över att könlösa kläder automatiskt måste vara det samma som enfärgade, lösa tröjor och blåjeans.

"När kommer vi att komma förbi uppfattningen att könlösa kläder helt enkelt är lika med enkla t-tröjor/mjukisbyxor?" skriver självutnämnt könlösa mediapersonligheten Tyler Ford.

Andra är kritiska mot att satsningen inte går tillräckligt långt. Artisten och transaktivisten CN Lester tycker att kedjan borde ta i med hårdhandskarna nästa gång:

"Om Zara verkligen ville lansera en 'könlös' klädlinje kunde de helt enkelt ta bort orden 'män' och 'kvinnor' från deras nuvarande utbud".

Elle.uk påpekar att könsgränser har tänjts på under lång tid i modevärlden. Rick Owens har gjort det i flera år, liksom flera designermärken som Gucci, Vetements och Saint Laurent.

Inga av dessa kläder har dock varit lika överkomliga i pris som de Zara nu säljer. T-tröjorna i unisexmodell kostar 99 kronor, medan könsneutrala sweatshirts går för 199. Unisexjeansen är dyrast i kollektionen med 349 kronor.

Tyck till
Tyck till