Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter

Motorfusk hos Wärtsilä

  • GENVÄGAR I TESTPROCESSEN. Wärtsilä har i flera år fuskat med tester av bränsleförbrukningen hos båtmotorer. Detta har skett vid anläggningen i italienska Trieste.

Verkstadsbolaget Wärtsilä, med familjen Wallenbergs investmentbolag Investor som huvudägare, har under flera år fuskat med tester av bränsleförbrukningen hos båtmotorer.
”Oacceptabelt”, säger Stefan Stern, kommunikationschef på Investor, till Di.

Wärtsilä, som har ett börsvärde på 70 miljarder kronor, har under flera år fuskat med tester av båtmotorer, uppgav verkstadskoncernen i går.

Fusket ska alltså ha pågått även under den nuvarande Sandvikchefen Björn Rosengrens tid som vd.

”Vi är djupt bedrövade över det inträffade och vi ber uppriktig om ursäkt, och jag kan försäkra er om att vi – från styrelsen till ledningen och ut i hela organisationen – kommer att göra allt för att rätta till det här och återupprätta Wärtsiläs förtroende och rykte”, sa Mikael Lilius, ordförande för Wärtsilä, under en telefonkonferens i går förmiddag.

Huvudägaren Investor, som äger drygt 17 procent av Wärtsilä, kallar fusket för ”oacceptabelt”.

”Vi delar bolagets uppfattning att det som inträffat är oacceptabelt. Som huvudägare stödjer vi styrelsens och ledningens ansträngningar att identifiera omfattningen och förhindra att det kan upprepas, vidta alla relevanta åtgärder och hantera eventuellt berörda kunder på ett bra sätt”, säger Stefan Stern, kommunikationschef på Investor, till Di.

Fusket har enligt bolaget varit begränsat till anläggningen i italienska Trieste. Där ska anställda ha tagit ”genvägar” under det test, Factory Acceptance Test, FAT, som görs innan motorerna levereras till kund.

”Vi har haft vissa personer som har tagit en genväg och gjort vissa saker för snabbt. Orsaken är att det här testet är ganska komplicerat och man har då gjort tagit en genväg i testprocessen för att få igenom motorerna snabbare”, säger Roger Holm, chef för affärsområdet Marine Solutions, till Di.

Därmed har Wärtsiläs kunder fått båtmotorer med en högre bränsleförbrukning än utlovat. Enligt bolaget handlar det om en genomsnittlig avvikelse på cirka en procent, men hur stor den största avvikelsen är vill Wärtsilä inte berätta.

Exakt hur många båtmotorer som omfattas av fusket vill Wärtsilä inte avslöja, men enligt Roger Holm ska det handla om ”några hundra motorer” som tillsammans utgör cirka 2 procent av Wärtsiläs alla motorleveranser under den aktuella perioden.

Wärtsilä vill inte heller svara på hur många kunder som har drabbats av fusket.

”Men i förhållande till vår totala kundbas så är det ett relativt begränsat antal kunder som vi pratar om”, säger Roger Holm.

Har dessa motorer sålts till kunder i Sverige?
”Det kan jag inte svara på eftersom vi inte går ut med kundspecifik information.”

Räknar ni med att ni kommer att behöva ersätta de här kunderna på något sätt?
”Den diskussionen kommer vi förstås att ta med våra kunder. Utifrån våra beräkningar så anser vi att påverkan är ganska minimal, men vi kommer förstås att ta en dialog med våra kunder och hoppas att vi ser det på samma sätt.”

Di sökte i går Björn Rosengren som lämnade Wärtsilä i höstas för att i stället bli vd för Sandvik.

Tyck till
Tyck till