Börs & Marknad Ledare Play Di Weekend Di Digital Dagens tidning Jobb
Meny
Start Nyheter Analys

Mikael Vilenius: Låg nivå på vd-ord

Säsongen för börsbolagens årsredovisningar är här.
Di har gått igenom vd-orden från primörerna. Bland dem hittade vi såväl världens bästa, en som vågade spå börsen och många träiga som gödslade med 2015 års modeord.

I förra veckan började årsredovisningarna och därmed vd-orden rulla in på allvar. I dem peppras det friskt på med orden ”hållbar” och ”digitalisering”. Vd:arna skryter om hur långt fram i teknikutvecklingen de ligger, hur gröna och långsiktiga de är, vilka fina priser de har vunnit och att bolagen i en osäker och svåranalyserad värld ändå står starka. De flesta kommer också ihåg att tacka medarbetare, kunder och aktieägare.

En vd ska kunna mycket. Att skriva som en Nobelpristagare i litteratur eller ens som en andra rangens journalist hör inte dit. Men i en årsredovisning med upp till 250 fakta- och sifferspäckade sidor borde det ändå gå att kräva att sidan där vd eller ordförande fläker ut sig i hel- eller halvfigur också är mer personlig, mer reflekterande, mer passionerad och mer vågad om framtiden än på de övriga 249.

Få vd:ar, med eller utan hjälp, får till det. Men det finns undantag. Riktmärket och världens mest lästa vd-ord är investeringsoraklet Warren Buffetts brev till aktieägarna i Berkshire Hathaway. 85-åringen bjöd det här året på visdomsord om allt från USA:s ekonomi och politik till klimatförändringar, riskbedömningar och produktivitet.

Av de svenska vd-orden som hittills har kommit är det Öresunds, det rena investmentbolaget, som ger placerarna mest matnyttiga åsikter. Visserligen är det som att slå in en öppen dörr när ledningsduon, ordföranden och huvudägaren Mats Qviberg och vd: Gustav Lindner, skriver att de är övertygade om att aktier över tid kommer att ge högst avkastning. Annars vore det ju bara att slå igen butiken.

Men de räds inte heller att gissa om börsen 2016. Får de rätt blir det mer drama, volatila marknader och flera priskorrigeringar. Men i lågräntemiljön tycker de inte att värderingen är avskräckande hög efter kursfallet sedan april i fjol givet en relativt stark svensk ekonomi där många konsumenter mår bra i den räntedopade miljön. Slutsatsen är att ”... index kommer att stärkas” och att ”skickliga och aktiva förvaltare kommer fortsatt kunna hitta enskilda bolag och nischer som generar såväl volym- som vinsttillväxt även i den besvärliga och ovissa värld vi lever i”.

I investmentbolagskollegan Industrivärdens bolag händer mycket spännande. Men en sparksmakad ordförande, Fredrik Lundberg, kunde bara sträcka sig till att ”känna” att de är ”väl rustade” och att Helena Stjernholm ”kommit in i vd-rollen på ett utmärkt sätt”. Själv visade hon oanad spartalang och kopierade stora delar av sitt vd-ord och strategin rakt av från bokslutsrapporten.

Börsens storsparare är bankerna som redan har publicerat sina 162 till 247 sidor tjocka årsredovisningsluntor. För fem år sedan kunde de knappt stava till digitalisering. I årets upplagor nämner Swedbank ordet digital 84 gånger, SEB gör det 44 gånger, Handelsbanken 40 och Nordea 31. Kampen om vem som är mest framåt är hård.

”Vår sektor står inför den största omvandlingen i bankhistorien”, skriver Nordeas nya vd Casper von Koskull.

”Det sägs ibland att förändringstakten aldrig tidigare varit så hög som den vi nu upplever. Men när vi i framtiden ser tillbaka kommer vi att kanske säga att förändringen aldrig varit så långsam som nu”, kontrar SEB:s vd Annika Falkengren.

Även på vitvarubolaget Electrolux ser den nye vd:n Jonas Samuelson att 2016 blir en värld med mer digitala konsumenter och smarta, uppkopplade apparater. Intressant är att han tackar företrädaren Keith McLoughlin, medan de 58 000 medarbetare som är kvar bara får en vision att uppfylla: ”att vara det bästa vitvaruföretaget i världen...”.

På Axfood är ambitionen lägre. För vd:n Anders Strålman räcker det med att befästa positionen som nummer två på den svenska dagligvarumarknaden (efter Ica Di:s anm.). Även digitaliseringshetsen är mindre. Anders Strålman tror att näthandeln behöver tre till fem år innan den blir lönsam.

Hos fastighetsbolagen Castellum, Fabege, Hufvudstaden vittnar vd:arna om en ”svåranalyserad” omvärld men en god svensk ekonomi, tillväxt i Stockholm, stark efterfrågan på kontor, få fastigheter ute till försäljning, sjunkande avkastningskrav, stigande fastighetsvärden och bra förutsättningar framåt.

”Även om konjunkturläget är svårare att bedöma i dag än för ett år sedan ser vi inte att oron i omvärlden påverkar vår marknad”, skriver Fabeges vd Christian Hermelin.

Lika intressant är vad chefen inte säger. Volvos nye vd Martin Lundstedt rekryterades främst för sina djupa kunskaper om bolagets största affär – lastbilarna. Men i ett fråga-svar-upplägg snackar han mest om bussar, kunder och kontinuerliga förbättringar. Har han verkligen kontroll över lastbilsrörelsen?

Tyck till
Tyck till